!
Hej, behöver tips om rätt propeller till ovan kombination. Har kollat genom alla gamla bryggsnack och lite vägledning har jag nog fått. (Tippar på 15x17)
Jag har en frisk motor som varvar galant över 5000 med befintlig propeller, men gör högst ca 16 knop vid 3600. Jag vill inte riskera övervarv så måste upp i stigning. Kan tyvärr inte i srivande stund kolla vad jag har, men gissar på 15x15. Finns inte så många båtar i matrikeln med denna motor kvar men kanske någon ändå har erfarenhet?
2013-07-16 17:28
Michael Westberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej!
Har du lång eller kort axel på drevet?
Ev. var det en sådan motor i min 21DC tidigare och jag har kvar den gamla propellern. Ska kolla dimensionen på den i kväll.
Återkommer.
MVH
Johan
2013-07-22 12:23
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
Visste inte att det fanns olika mått. Killen som skruvade med drevet sa att jag antagligen har propeller och åtminstone navmuttern från 270 på mitt 280 drev. Jag skall mäta allt möjligt i morgon då jag är vid båten. Tack för besväret.
2013-07-25 21:34
Michael Westberg
Hej,
Propellern jag har (som reserv) är 14x21 L (vänsterskruvad) för drev med kort axel. Jag blev lite överraskad, för jag har samma diameter och stigning på den propeller jag har idag, fast med långt nav och större motor (V8, AQ2271C) + VP280-drev.
Volvo Penta säljer en speciell bricka som man kan lägga under navmuttern för att montera en propeller med kort nav på en lång axel.
MVH
Johan
2013-07-29 11:54
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej, kommer du ihåg prestanda med den gamla motorn?
Jag får nu ut bara 15 knop vid 3600 och max 24 vid 5200 varv, vilket är för högt varvtal. Tyvärr strular tilten nu så jag kommer inte åt propellern ännu. Måste återkomma då jag skall temporärt ha upp båten kanske nästa vecka.
2013-07-29 20:07
Micke
Hej, kommer du ihåg prestanda med den gamla motorn?
Jag får nu ut bara 15 knop vid 3600 och max 24 vid 5200 varv, vilket är för högt varvtal. Tyvärr strular tilten nu så jag kommer inte åt propellern ännu. Måste återkomma då jag skall temporärt ha upp båten kanske nästa vecka.
2013-07-29 20:08
Micke
Hej, jag hade en V-8 cheva på 250 hkr i Weekender med 280-drev och växelhus 1,6:1 reduktion. Till det hade jag 15/21 tum. i denna, tyngre båt kom jag upp i 35 knop vid c:a 5500 varv. De varvtalet klara en normal V-8 utan problem under korta stunder. Vid c:a 4000 varv gjorde båten 25 knop. Om motorn är ok borde du kunna ha en tom större stigning men möjligen mindre bladarea, det beror på vad du eftersträvar; hög toppfart med låg last eller hyfsad marschfart med mer last... Pröva, försök låna någon jyste propeller i olika stigningar.
Tack, jag är främst ute ute efter högsta möjliga marchfart vid 3600 - 4000 varv, hoppas på ca 20-22 knop.
Båten är mest till för korta utflykter utan nämnvärd packning och med 2-4 personer ombord så jag tycker att orken i motorn borde räcka till.
Båten är också helt original vad utrustningen beträffar. Enda extrautrustning är en rodervinkelindikator så någon extravikt har jag knappt ombord.
Tyvärr känner jag ju mig lite handikappad i diskussionen ännu, då jag inte lyckats kolla vad mitt utgångsläge är.
2013-07-31 09:11
Micke
Micke,
Jag ägde inte båten när originalmotorn satt i. Jag fick med propellern som "reserv".
Om du bor på "den salta sidan" så skulle du kunna få låna och prova. Som Jan skriver så har ju drevets utväxling med det hela att göra också.
Kollade du upp längden på axeln? Bifogar en skiss på min axel.
2013-07-31 14:04
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Johan, tack för erbjudandet. Jag bor i Finland, så det kan bli struligt att låna fast jag i för sig rör mig ganska mycket i Sverige (hämtade också båten från Skåne)
Det är en kort axel jag har på mitt drev och min propeller är nog en högerroterande.
2013-07-31 22:36
Micke
Ajaj, då kommer jag nog inte mycket längre.
Du kan ändra rotationsriktningen enkelt på 280-drevet, se sid 129 i manualen. VP nämner att vänsterroterande propeller är "standard". Axellängden skvallrar om vilken utväxling drevet har, allt enligt manualen.
Lycka till!
MVH
Johan
2013-07-31 23:10
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Johan, måste fördjupa mig i ämnet. Diskussionen varit mycket nyttig. Jag tror ju inte att propellern begränsar maxvarvet i dag heller. En standard B30 skall nog inte varva mer än 5200 i alla fall och samtidigt orkar den säkert varva 5000 med en propeller med hög stigning speciellt då båten är lätt lastad.
Kanske bäst att ändra till vänsterrotation om jag då hittar lättare propellrar att testa med.
Jag skall rapportera har hur det blev.
MVH, Micke
2013-08-01 09:44
Michael westberg
Hej,
Nu har jag fått kollat vad jag har: det är en Michigan 14 3/4 x 15 och visst var den trots allt vänsterroterande.
Den är ju väldigt långt från 14 x 21, så jag har börjat undra över min utväxling. Måste få det kollat också.
2013-08-07 16:24
Micke
Utväxlingen på Volvo Penta drev skall stå stämplad i godset bakom offeranoden.
2013-08-07 17:15
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Jonas, hittade det och utväxlingen är 1,89 : 1 som skall vara rätt kombination med sexan.
Med all info jag fått hittills verkar nog 14 x 21 för högt.
Johan var ju också förvånad att reservpropellern hade samma dimension som hans nuvarande V8 variant så man får väl anta att den inte satt på ett drev med samma utväxling som min.
Tror jag skall börja med en 15 x 17 om jag lyckas få tag i en.
2013-08-07 23:06
Michael Westberg
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.