!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Förbrukning coronet 32 i låg fart

Hej,

Går i båtköpartankar och undrar vad ni har för erfarenhet av bränsleförbrukning i låg fart (deplacementfart) med coronet 32 oceanfarer. Diesel.

Med vänlig hälsning,
Raimo, tidigare medlem och ägare till coronet 24 deluxe

2013-07-25 08:58

Raimo

Den går vist billigst planende men er køb af diesel ikke den mindste udgift på en 32er*S*

2013-07-25 19:59

Kim Møller Sørensen
Medlem
32 Deepsea Sedan
22 Daycruiser

Tack för ditt svar Kim.
Hittade denna uppgift för 2xd3:

(0,5 liter/sjömil vid 6-7 knop, 2 liter/sjömil vid 25 knop, toppfart ca
33 knop)

2013-07-25 22:03

raimo

Min KAD300 drar kring en liter i 6 knop, därutöver mer och därutöver mindre. Uppmätt med flödesmätare.

För någon vecka sen körde jag en längre sträcka i planande fart, från hemmahamnen i Spirudden i södra Stockholm till Karlskrona. Avståndet var 242 nm och det gick totalt åt 512 liter diesel (tankning gjordes i Sandvik på Öland och i Karlskrona), dvs 2,1 liter per distans.

2013-07-25 22:07

Mårten Levin

Denna diskussion har förekommit tidigare, jag har hittat ett antal båttester där förbrukningen mätts även i de farter som är aktuella (i princip deplacementsfart) även om skrov etc ej är optimala i dessa farter med planande skrov. Alla tester redovisar liknande resultat, förbrukningen mätt i lit/distansminut, är klart lägst i dessa låga hastigheter och med motsvarande låga motorvarv ( ung tomgångsvarvtal). Förbrukningen ligger ofta i närheten av 0,5 l/nM. Nu är vare sig motorer eller skrov optimerade för dessa varvtal/farter, men, visst är bränslet på väg att ta slut kan ju detta bli ett alternativ. Den viktigaste faktorn kanske är just motorn, den mår inte bra av att gå på tomgångsvarv långa tider. Resonemanget gäller dock inte för bensinmotorer då dessa har en ogynnsam effekt/bränsleförbrukning vid låga varv, de behöver en bränsleblandning som kan antändas av tändstiftet, en dieselmotor har ett konstant luftöverskott och behöver som synes bara en liten "skvätt diesel" för att gå på tomgång. även dieselmotorer har vissa effektområden där de gå som mest ekonomiskt, men det är en annan historia.

2013-07-30 15:44

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies