!
hej
jag har läst Peter Christenssens utförliga drevrenovering. Men, jag saknar en info, vilken ej framgår av vare sig Praktiskt Båtägande eller VPs manual för drevservice. Nämligen= kan man demontera propelleraxeln och sätta i en ny utan att mäta och justera kuggflnkspel i underhuset? Eller måste även propelleraxelns lagerbox demonteras och därmed justeras? Jag har lite, enligt VP inom marginalerna, propelleraxel"kast". Om det är rimligt enkelt skulle det vara trevligt att bli kvitt det lilla av vibrationer som finns.
Tänkte det kunde vara ett lagom vinterjobb...
God fortsättning
Jan Kumlien
Hej
Vi hade några år en medskribent i CN, Fredrik Häller, tidigare verksam på Drevia i Lysekil. Fredrik skrev ett antal artiklar om drevservice, VP-drev. Dessa rörde dock sk. normal service av dreven. Se CN från årgång 2011, t.ex. Tyvärr har Fredrik slutat sin anställning på Drevia och jag vet f.n. ej vem som ersatte honom.
Då Din fråga, Jan, rör lite mer avancerade ingrepp i drevet, rekommenderar jag att Du ringer Drevia, telefon 0523 14150.
Du kan även gå in på Drevias hemsida, www.drevia.se, där det finns en FAQ-sida bl.a. och även en sida där Du kan kontakta serviceavdelningen för frågor.
MICAB på Lidingö kan naturligtvis också besvara Dina frågor.
Hälsningar
Elon
Hej
Til info
Fredrik fra Drevia træffes nu på www.marinfakta.se
2014-01-07 19:21
Jan Helbech
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej igen
Fredrik Häller e-mail address: fredrik@marinfakta.se.
Hälsningar och väl mött på Båtmässan i Göteborg
Tack, för era svar!
Hej. Alla axlar till 280 sp har samma dimension. Det är bara att byta rakt av. Ingen chimsning. Lossa bara insexbultarna bakom sinkringen och knacka ut axeln med tillhörande delar. Lossa sedan insexbultarna på lagerhuset ock byt axeln. Superenkelt utan specialverktyg.
Hälsningar
Janne
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.