!
Har idag VP 225B V8 med 280/290 DP drev. Förgasare.
Fungerar ok men skvätter motorolja och tappar kylvätska(färskvattenkyld). Inget roligt.
Funderar därför på göra ett motorbyte alt. byte till ny VP V8 med drev. För V8 vill jag ha i en båt som denna.
Tacksam för tips på vilka verkstäder i Göteborg och Bohuslän som är bra på göra jobb som detta.
2014-08-05 20:38
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kolla med Uwe på Mexus Marin på Nya Varvet. Han har bytt motorer i många Coroneter (inkl min). T. 0707-767 767
2014-08-05 22:49
Zackarias
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Ingemar
Om du anser att drevet fortfarande är bra så hade jag satsat på att bara byta till en motsvarande V8. Longblock eller komplett motor beroende på skicket på befintlig startmotor, generator, förgasare etc. Helt komplett motor hade kanske varit att föredra.
Performance Marine i Västerås säljer en helt komplett förgasar V8 med allt inkl avgaslimpor, knän, elsystem mm för 67 000, sen lyfter du bara ur befintlig och sätter in den nya. Det tar väl 2 timmar hos en bra mek.
Passa samtidigt på att packa om drevet när grejjerna ändå är loss, ca 4-6000.
Många kommer säkert gnälla om att jag rekomenderar en förgasar V8, men jag gör det för att den är så fruktansvärt mycket billigare i både inköp och framtida reservdelar. Oavsett om den drar något med en dagens direktinsprutade så skillnaden i förbrukning tar dig många år att köra in om du nyttar den som badbåt.
Jag körde min 22:a med en VP 271 C i flera år, södra skärgården, orust etc etc, ca 50 timmar årligen och snittade ca 1.5L / distans ca 1000-1200 liter om året dvs ca 15000 SEK. Skulle man med insprutning spara 0,5 L / distans skulle det gett mig ca 5000 SEK årligen. Vilket med ett nytt V8 paket på ca 150.000-200.000 skulle ta ca 20-25 år att spara in och då är det dags att byta motor igen.
Longblock får du nog tag i för ca 25-30.000 SEK, men då behöver du flytta eller köpa elsystem, limpor mm.
Marinforum på Hälsö är mycket kompetenta och kan säkert göra detta jobb åt dig under höst/vinter.
Lycka till!!
http://www.blocket.se/vastmanland/VOLVO_PENTA_5_7_260_hk_47531495.htm
2014-08-06 09:25
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Zackrias och Jonas
Tack för era svar.
Har sökt Mexus Marine,inget svar ännu. Semesterorter...
Jag har talat med Performance Marine. De har två varianter 260 resp 315 HP.
Den starkare skall framför allt ha bättre vridmoment. Lär också vara en modernare motor.
Men behövs den högre effekten? 260 borde räcka.
Jag är också undrande till om 280 / 290 DP drevet klarar den högre effekten / momentet.
Tacksam för kommentarer / råd.
mvh Ingemar
2014-08-06 20:08
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Effekt kan man aldrig få för mycket av... ;-)
280/290 ska inte ha några problem med 315 pållar om det är fräscht.
Kollade det när jag trimmade min diesel.
Fick reda på en som hade 1200 hästkrafter i en cabin 24 med 280 drev.
Dessutom är ju 21:an en lite mindre båt vilket medför lägre motstånd.
Vridmoment är bra för då kan du ha en större propeller och åka på ett lägre varv med samma fart som förut.
Lycka till Sebastian
Hej
Jag hade en VP 271C från 1989 (275 HP á 1989) i min 22:a. Jag kände aldrig att jag behövde mer kraft i den trots att vi då och då var 8 personer och full last som åke från Göteborg till Orust.
Innan jag sålde båten kollade jag på att sätta i en motor från Performance och såg ingen anleding till att köpa den dyrare 315 HP motorn.
Om jag inte har helt fel så är enda skillnaden att den är en "Vortec" motor, dvs andra toppar och annat insug än gamla hederliga V8. Så, ja den är ju mordernare utan att bli avancerad. Främst är det "Vortec tekniken" som får bränsle och luft att blandas i en "vortec" vilket är visat effektivare.
Gällande 290 drevet så klarar det utan problem vridet från 315 HP motorn då det även varit monterat med 7.4 Liters motorn som vid den tiden hade 330 HP.
Det är diesel motorerna i regel som behöver främst starkare krona än vad som finns i 280/290/DP-A dreven. Dessa har ju ett helt annat vridmoment. Då rekomenderas DP-E dreven, men då är det även andra trimkolvar som gäller.
Jag skulle sagt att det är onödigt att kolla på andra drev, utan satsa på att packa om och underhålla det du har.
Om motorn ändå är ute är det läge att samtidigt be verkstan att ta av och packa om dina trimkolvar då det är ett besvärligt jobb när motorn sitter i (näst intill omöjligt beroende på hur motorrummet ser ut). Satsen kostar 600 för ett par kolvar och sen är det 1-3 timmas jobb beroende på hur van mekanikern är.
Du får gärna slå mig en signal eller maila om du undrar något. Jag har både läst och meckat mer med VP och V8:or än vad som är sunt.
Så för att kortsvarat svara på din fråga så är mitt råd att köra på 260 HP motorn, behåll ditt DP drev men passa på att packa om drevet, byt knytkors (till nya modellen med smörjnipplar), packa om trimkolvar. Tanka och kör :)
0701-001530
2014-08-06 20:37
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej, jo de gamla dreven klara faktiskt en hel del. Om de är OK och hanteras rätt. Har sedan 4 år 200 hkr diesel 4 cyl på 280 drev. Accelererar försiktigt och kör mjukt, då går det utmärkt. Skulla jag tvärgasa gick nog drevet tvärt. Men, det finns en annan sak, de första dreven 280, 270, har inte povertrim och den funktionen gör att även backen blir skonsammare mot drevet. Kolla drevets "stagpinne" för drevvinkel om du har ett gammalt drev (oavsett motor) så att den inte har sprickor. Man kan tappa backkontroll helt om den går av (drevet slår upp). Så visst är 290 serien klart bättre.
Hej
Hakar på denna tråd.
Min gamla Volvo Penta 431A kräver en större genomogång och värderar nu att byta hela motorn till en nyare. Fick ett ganska bra erbjudande på en ny 4.3MPI, men den var utan drev. Nu undrar jag om någon vet om man kan installera denna nya motor och fortfarande använda det gamla 280 drevet som i mitt fall är i alldeles utomordentligt fint skick. Är detta möjligt?
Tack på förhand
QAllt är möjligt, frågan är vad som är praktiskt och ekonomiskt vettigt. Du behöver se över vibrationsdämpare, se om axelavstånd, splines o. liknande är passande. Evt kan du behöva ny "strut" med eller utan adapterplatta. Bulthål på strut och motorblock skall stämma...
Är på g att välja köpa 260 HP V8 5,7 komplett ny motor från Performance Marin i Västerås. Ersättning till den VP 225B som nu är i båten.
Planen är att behålla 280 Duoprop drevet.
Är det ngn som köpt motor av Performance Marine?
Erfarenheter, kommentarer och tips tas tacksamt emot.
Skriv in här på bryggsnack eller ring 070 423 4585
mvh Ingemar
2014-08-13 21:31
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei Ingemar,
köpte du motorn fron Performance Marin?
Skulle vara intresant att höra dina kommentarer om motorn.
Tack i förhand.
Jason
2014-12-18 09:21
Jason Halttunen
Hej Jason
Jo, jag köpte 260 HP motorn av Performance Marin i Västerås. Kolla länken i tidigare inlägg från Jonas.
Motorbytet gjordes av Marin forum på Hälsö.
Jag har fått bra support av Johan på PM och Fredrik på MFF. Seriösa.
Tack till Jonas Carlgren för din hjälp och råd.
Måste tyvärr kritisera Schengker speditören som kvaddade första motorn som skickades . Schaffören hade inte lastsäkrat motorn. Duktigt va......
Den andra kom fram.
Bytet gjordes i september. Har bara kört ett par korta turer samt en upp till vinterförvaring i Hunnebo. Totalt ca 65 Nm.
Ny motorn passade utan problem , bytte bälgar samtidigt.
Det är självklar en annan upplevelse med 260 pigga hästkrafter. Även om den gamla motorn gav liknande fart är den nya piggare och båten kommer fortare upp i planing.
Du får gärna ringa om du har frågor att bolla.
mvh Ingemar
070 423 4585 alt 031 524314
2014-12-18 18:42
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Ingemar, en självklarthet att hjälpa till! Kul att det gått bra för dig och du känner dig nöjd. Hoppas jag träffar på dig och din 21:a i sommar :)
Jason, och övriga i klubben är självklart välkommna att kontakta mig om råd kring detta. När det kommer till pentas V6/V8,AD30/40 och 280/290 drev så har jag genom åren fått en del erfarenheter.
God jul på er alla!
2014-12-18 19:52
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har också dålig erfarenhet av Schenker i Norrtäljetrakten.
Tusen tack Ingemar och Jonas,
Gud Jul!
2014-12-19 16:04
Jason Halttunen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.