!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Varvtal vid marschfart. AD 41. ´24F´

Hej

Tänkte höra lite om varvtalet vid längre gångtider med en AD 41:a. Jag har för mig att maxvarvtalet är satt till 3800.

Jag brukar ligga på 3200 varv vilket känns och låter bra. Har för mig att Volvo menar att man kan ligga och köra 200 varv under max utan att det skulle utgöra ngt problem.
Kanske gäller när motorn är ny och just inkörd, kanske andra råd gäller för äldre grejer.
Min är en 41B från 1992 plomberad och med 585 gångtimmar. Iofs inte så många timmar, om det nu är bra eller dåligt kan man ju spekulera i.

Vid 3200 marschar jag ca 25 knop och vid 3400 ca 29 knop. (A7 duoproppar).
Farten har ju ingen större betydelse men det är rätt ofta jag tycker båten behöver lite mer skjuts för att nå nästa vågtopp lättare och få mjukare gång. Har en 24 F som ju inte har så lång vattenlinje.
Vad tror ni om att marscha på 3400-3600 under längre perioder.
Hur marschar ni?

2014-08-11 10:28

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

rent tekniskt är det varvtalet som i slitageavseende är en viktig faktor. man brukar tala om kolvhastighet och dess betydelse för "livslängden". Ju lägre varvtal ju större livslängd, teoretiskt. Hos vissa tillverkare anger man driftvillkoren på så sätt att "samma" motor (block, kolvar etc) specificeras till en effekt för proffesionell drift (ofta = kontinuerlig) och en annan (högre9 för "lättare" drift, fritidsbåtar etc. Hos vissa tillverkare anges tom olika varvtalsområden som under driftcykeln kan tas ut för god driftsäkerhet. Det kan bli 10% tomgång, 20% 1000-2000 rpm, 30% 2000 - 2500 rpm 30% 2500 - 3500 rpm och 4000 10%. Min motor en 4-cyl Mercruiser diesel 2,8/200, har 3000 som rek kontinuerligt varvtal. Exemplet är teoretiskt men du kan hitta liknande uppgifter hos de flesta stora tillverkarna. Men, för en fritidsbåt med måttlig drifttid är andra faktorer väl så viktiga som skötsel och att motorn ej överbelastas oavsett varvtal. Således ju lägre motorvarv desto lägre slitage

2014-08-11 16:27

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Intressant. Proffesionell drift bör ju innebära väsentligt fler drifttimmar i sträck jmfrt med fritidsbåtskörande. De slår väl i stort sett inte ifrån maskinerna under hela dagen. Frågan är om de kör på jämförelsevis lägre varv, tyckt mig se att taxibåtar mfl kör ganska friskt för att sedan stå och idissla på tomgång vid kaj.
Kan det vara så att motorerna mår bra av att köras mer regelbundet? Kanske att de (proffsbåtarna) också servar sina maskiner tätare och bättre än många fritidsskeppare.
Min 41:a från 1992 har inte körts mer än 25 timmar i snitt per år vilket ju ter sig löjligt lite. Jag servar den dock som ett spädbarn och byter alla filter och olja årligen, kanske det borgar för långt liv.




2014-08-13 10:01

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kolla exakt vad som står i instruktionsboken för AD41. På KAD300 som ju bygger på samma grundkonstruktion, rekommenderas ett marschvarv som är minst 10 procent lägre än uppnått maxvarv. Utifrån detta skulle jag inte rekommendera att marscha i 3600 rpm, däremot 3400 rpm bör gå bra förutsatt att motorn uppnår 3800 rpm som maxvarv.

Jag tror som du att det med våra måttliga körtider framförallt är dålig skötsel som sliter på eller dödar motorerna. En normal lastbil eller entreprenadmaskin kör de timmar vi gör på ett år på en vecka, även om kanske belastningen på timmarna i en båt i snitt är högre.

2014-08-13 13:50

Mårten Levin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies