!
Hej. Jag är nybliven ägare till en 24 Weekender från 1967 som är i det närmaste orginalskick. Den är idag utrustad med 2 st. AQ130 / Vp 250 drev. Båten behöver en rejäl översyn, både exteriör samt drev och motor. Det är idag inte något uppenbart fel på motorerna, men i min värld skall en båt (som denna) vara i bästa skick.. När det gäller motorer samt drev står jag inför följande alternativ:
1) Renovera drev + motorer, samt en uppdatering av AQ 130 till ca. 140-150 hk
2) Byta till singelmontage, nyare motor.
3) Byta till dubbelmontage, nyare motorer.
Kostnaden för alternativ 1 blir ca 60tkr (då är motorer och drev i nyskick), alternativ 2 och 3 vet jag ej.
Har någon här på forumet bytt motor på en 24 Wekeender och vill ni dela med er av era erfarenheter? Jag har sökt en del men önskar att veta mer. Jag ömmar för tanken att behålla båten så nära orginalskick det bara går och därför lutar jag åt alternativ 1 - även om det inte går att försvara vare sig tekniskt eller ekonomiskt.
Det jag undrar är:
- Vad gjorde ni för val?
- vad kostade det?
- Skulle ni gjort något annorlunda idag?
- Modifieringar exteriör, soffan, reglagen m.m.
- Valde ni "rätt motor"?
- Bränsle ekonomi?
- Bästa fart m.m.?
Ös på med härliga coronet-erfarenheter! =)
Mvh. Wilhelm Tersmeden
2014-09-04 17:07
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei Wilhelm,
Jeg holder på med akkurat det samme som deg, men med en 24 Cabin Deluxe fra 1969. Den hadde også dobbel aq130 i meget dårlig stand.
Jeg har blitt annbefalt å beholde twin konfigurasjon. Det kan ikke forsvare det økonomisk, men har bestemt meg for dobbel Volvo Penta D3 Diesel. Ellers så skal båten min være så orginal som mulig..
Jeg holder på med et motorbytte (Mercruiser V8 350MAG) i en Playmate også. Der kom vi frem til en bra ordning med reglagen. Jeg ville gjerne beholde Morse reglagen, men samtidig også ha DTS funksjonen til Mercruiser. Det ser ut som at vi klarer å mixe DTS funksjonen inn i Morse kontrollen.
Jeg vet ikke om det lar seg gjøre med Volvo Pentas elektroniske reglage, men jeg skal forsøke å finne en bra løsning her også.
Mitt mål med fart er max 40+ , cruise 25-35kts.
Lykke til med din båt.
Hej Niels.
Dubbla D3 är ju fantastiskt. Men tyvärr så är det utanför min budget. Visst är twin konfiguration det rätta, finns inget vackrare tycker jag. :)
2014-09-04 21:35
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Titta på Hyundai's marindieslar, gott rykte, bra effekt och bra pris.
2014-09-04 23:24
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Vilhelm, du ska gå på din känsla, och då låter det som alternativ 1. En sak du bör kolla är akterspegelns plywoodkärna, blöt eller t o m rutten på vissa båtar, åtgärdas vid drevbyte.
2014-09-05 11:31
Kåre Bremer
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Tackar för tips. Tanken är att reparera plast som har delaminerat samt lacka om överbyggnaden i orginalkulör. Dreven är bortplockade och akterspegeln skall även den inspekteras.
Mvh Wilhelm
2014-09-05 21:21
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej,
jag renoverade min weekender 2010. Det började med att jag insåg att akterspegeln var rutten och sedan flöt det på. Min hade en motor, en v-8 mercruiser, men då jag fann en ouppackad mercruiser diesel på 2,8lit/200 för ett vettigt pris så... Jag plastade hela akterspegeln till de gamla måtten utan plywood. Innan jag slog till på den motor det nu blev hade jag kollat marknaden: mått, vikt (D-6 utmärkt motor men tynger för mycket vilket visat sig på de som prövat). Kvar blev FNM, Mercruiser -samma motor fanns under VM och Detroit samt MTU-namn. Volkswagen hade börjat och IVECO hade då kommit med en 3-liters motor. Huyndai var då ännu ej helt på marknaden. D-3 utgick då jag ej vill ha motor med kamrem, även STEYER utgick av samma skäl, men jag vet att det är en utmärkt motor. VM(Mercruiser) hade funnits åtskilliga år på marknaden och finns i bilar, anläggningsmaskiner, dvs produkten är utprovad och delar finns. Så när motorn fanns till ett bra pris...Adapterplatta, "strut" ordnades och nu har motorn fungerat sedan 4 år alldeles utmärkt, med 280-drev från 80-talet.
Se fö "så gjorde jag"
Lycka till
Jan K
Tack för beskrivningen Jan. @ Kåre, fick du bygga om aktersoffan för att få plats med din nya motor?
Mvh Wilhelm
2014-09-12 17:27
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Original på min båt var en V6 och när jag köpte båten var den redan bytt till en V8 med ombyggd större aktersoffa som följd. En fördel med att behålla dubbelmontaget är ju att slippa såga i inredningen.
2014-09-14 18:30
Kåre Bremer
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Hej. Jag lyfter tråden ännu en gång. Jag har nu demonterat motorer och drev. Precis som Kåre föreslog så kontrollerades akterspegel och den var skadad av fukt. Detta skall åtgärdas.
Då jag uppskattar gamla saker så skall båten vara i orginal som den såg ut 1967. Det betyder att motorer och drev renoveras nu under vintern.
Min fråga är om det finns någon här som har renoverat AQ130 och samtidigt "uppgraderat" dessa motorer för att få mera effekt? Jag har varit i kontakt med flera mekaniker som specialiserat sig på gamla Volvomotorer och kommer att "modernisera" mina AQ130 till ca 130-150 riktiga HK.
Det jag är nyfiken på är hur ni som "uppgraderar" era AQ130 upplever motorn efteråt. Effekt, prestanda etc.
Mvh Wille
2014-11-02 09:53
Wilhelm Tersmeden
Hej Wille,
en "uppgradering" innebär att man trimmar motorn i vissa parametrar. I förhållande till originalutförandet betyder det att man tänjer gränsen åt olika håll: ökad cylindervolym, ökat varvtal, för att nå vissa egenskaper. Det innebär också att man kanske byter kanaxel, förgasare etc. "Den "riktiga" effekten kan i en bil betyda att man ökar varvtal och vridmoment med ökad acceleration och toppfart. Samma sak gäller givetvis också i en båt. MEN en båt arbetar i motsats i en bil, mer eller mindre i en konstant "uppförsbacke", dvs man tar ut effekt hela tiden. En båtmotor "vilar" sig inte i nedförsbackar etc. Alltså måste du avgöra vad du vill motorerna skall arbeta i för varvtalsområden och vilka krav du i övrigt önskar. En motor optimerad för höga varvtal kan bli lynnig och opraktisk på låga varvtal. Båtmotorer dimensioneras oftast för rel. högt vridmoment vid (jämfört bil) låga varvtal. Att tala om "riktiga" HK är ej korrekt, du kan ta ut i princip 100/L slagvolym, dvs en motor på 2 L kan ge 200 HK. Men, den motorn blir svårkörd och har kort livslängd då effekten tas ut vid höga varvtal (=hög kolvhastighet). man brukar säga att man kan minska bränsleförbrukningen med trimning, det är en mycket tvivelaktig uppfattning. Om man avser en grundmotor specad för vissa låga varvtal kommer den att vara mindre effektiv vid höga (den är ju ej specad för detta) En trimning kan ge bättre bränsleförbrukning vid högre varvtal, MEN högre varvtal är i praktiken alltid förenat med sämre verkningsgrad jämfört med verkningsgraden vid lägre. De flesta motorer har god verkningsgrad omkring 2000rpm och både under och ffa över sjunker verkningsgraden. Beträffande båtmotorer låter man dessutom bränslet i viss mån kyla insugningsluften om motorn belastas hårt -vilket nära nog alltid är fallet i en båt. man brukar ange bränsleverkningsgraden som g/hk/ tim och i lite äldre motorer är tal på 200-250g/hk/tim normala vid optimala förhållanden.
Tänk efter vad du vill av dina motorer, hur du kör och hur du vill ha gångegenskaper etc.
Lycka till
Jan
Tack för ditt svar Jan.
Mvh Wilhelm
2014-11-05 10:24
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Status: motorer demonterade likaså drev. Akterspegel behöver åtgärdas och det arbetet har åtgärdats.
Som alla andra sliter jag med motoralternativet. Vill gärna ha orginal men kostnad för renovering av drev samt "uppdatering" av 2 X B20 med mer effekt och balansering service på slitdelar närmar sig ca 50-70 tkr.
Ser på andra alternativ. Har offerter på 1 X V8 plus drev, 2 X V6 plus drev och lika 1x diesel, 2x diesel.
Det enda som är av banan just nu är 2 X diesel. Det tillåter inte äktenskapet. :-)
@ Niels, du behöll DTS funktion i Morse reglaget. Du får gärna mejla mig med info om du kan: wilhelm.tersmeden@gmail.com
Vore intressant att tala om det, men även tips vid renovering allmänt.
Mvh Wille
2014-12-08 09:38
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Auto spell i IPad...
Akterspegel har påbörjats... :)
2014-12-08 09:39
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Wilhelm, det låter som en stor kostnad i kalkylen. Hur mycket kan du/vill du göra? Att mäta upp vevaxel, evt slipa om samt nytt block + topp brukar på VOLVO-delar inte vara så kostsamt. De flesta bilmotorer, dock inte alla, går att använda i båtar. Jag skulle -som jag sagt tidigare- ej trimma mer, om det är ett 2,0 l block är 130 hkr helt OK, du får ju 260 hkr, låt vara på två drev till den båten. Om du inte är ute efter toppfart, men då skulle jag fundera på en V-8, sannolikt det billigaste sättet att få upp fart till rimlig driftkostnad. V-8 har oft en slagvolym på 5,6, dvs 1,6 l mer och då arbetar den på ett drev vilket ökar verkningsgraden (=minskar drevförluster).
Tack Jan.
Mvh Wilhelm
2014-12-13 12:04
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Wilhelm, jeg skal høre med han som hjalp meg med DTS/Morse ombyggingen. Jeg vet han måtte lage noe spesial greier, men nå som vi vet det fungerer, kan han sikkert lage en til deg også - om du vil.. Som du ser av bildet, så ser det helt ok ut.
Hej Niels.
Jag har ett erbjudande att köpa en mercruiser med DTS. Det vore isf intressant med ett Morse. :)
2014-12-14 09:36
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
@ Jan.
Jag har demonterat motorerna (aq130) och lastat allting på en släpvagn som står i mitt varmgarage. Oavsett vad jag gör så skall motorerna (som ser ut att vara i bra skick) transporteras till en mekaniker och "bänkas" samt genomgång. På telefon berättade Timos motor att en del gamla aq130 knappt ger 90-100hk vid test. Skall bli kul att se vad resultatet blir.
Sedan kommer jag snart gå vidare med beställning av nya motorer. Jag vill ha dubbla drev och motorer, därför att båten levererades så orginal, men som alla andra fastnar jag i ett moment 22. Men detta är angenäma problem. 😄
Jag har letat på Forumet utan att kunna finna någon som har "uppgraderat" dubbla aq - vore fantastiskt kul att få se vad det gör med prestanda och förbrukning samt karaktär.
Mvh Wilhelm
2015-01-03 05:44
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
@ Vad hände sen. En motor ville inte varva ur ordentligt, den visade högre temperatur också. Monterade ur motorerna igen (börjar bli vass på det) och in i garaget och motorstativet.
Limporna lite rostiga med den ena har släppt förbi lite sjövatten och det har skapat en del problem...
Se bild.
Nu börjar jag ge upp orginaldrömmen och ser om de finns en bra V8 som kan installeras inom rimlig tid.
Men kanske jag kommer på andra tankar när jag sovit en stund på saken. Men nu känns det surt. =)
2015-08-09 21:53
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Finns det någon som har erfarenhet av en AQ 271 med 290 dp på en 24 weekender?
Jag tror det är ett hyggligt alternativ.
2015-08-10 20:17
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Vv kolla under bryggsnack, Motorbyte 21 DC 2014.
Där kan du följa mitt case, byte av V8.
Är nöjd. Har kört ca 250 nm sedan bytet.
Toppfart ca 39 - 40 knop (GPS ) utan semesterpackning. Brukar köra ca 23 knop. Flera turer med 6 vuxna i båten med dagsturbagage. Inga som helst problem att komma upp i planing.
mvh Ingemar
2015-08-11 19:16
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Ingemar.
Jag går in och läser direkt. Kommer dock sakna känslan med dubbla motorer. Men det är inte många sjövattenkylda AQ 130 som mår bra idag. =)
2015-08-12 08:27
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Vad är viktigast och vad får det kosta? jag har själv inte kollat hur marknaden ser ut för dagen, men, det borde inte vara omöjligt att få tag på short-block och nya toppar om du vill ha dubbelmontaget. Avgaslimpor "rasar" ju på de flesta motorer. När jag sagt det så är ju ett enkelmontage totalt sett mer driftsäkert (!) ä n två motorer (man orkar och har råd att hålla ordning på en motor bättre än två) Jag hade en V-8 och har kvar mitt 280-drev sedan den tiden (har nu en diesel) och V-8 gav en toppfart på 35 knop+ beroende på propellerval. Den motorn var bänktestad av "Timo" och gav 260 hkr på topp. Den var försedd med en 4-port Holley-förgasare och var rel törstig. Men funktionen var det inget fel på. Du skall inte installera begagnade delar om du inte är säker på att de är färskvattenkylda, dvs renoverade "bildelar" sannolikt OK men glöm allt marint....
Hej Jan
Jag har talat med Performance Marin i Västerås - de har en Vortec motor på 330 hk som jag kan koppla på ett 290 drev.
Mina gamla B20 Behöver renoveras med rostiga kylkanaler m.m. Det kostar ca 30tkr per motor - plus lite smått o gott.
Nej, nu är säsongen slut för mig men jag beställer en ny V8 och jagar fatt ett fint 290 drev.
Vill gärna ha bensin då jag inte åker så mycket men är mån om "känslan" i båten. =)
2015-08-13 08:54
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det låter vettigt, du kommer inte att bli missnöjd med en motor, det blir ett lättare och faktiskt, billigare båtliv.
Gör något annat trevligt i stället under hösten, om du inte börjar plasta akterspegeln, förstås. Du kan se hur jag gjorde på min weekender för några år sedan.
Tar upp tråden igen för den som är intresserad. Båten ligger på Ramsmora marin på Ljusterö. Sakta men säkert går det framåt, även om flera moment är kvar. Nästa sommar kanske...
1. Renoverat akterspegel
2. Införskaffat 2 x AQ151 C + Vp 290 SP-drev
3. Renoverat drev, sköldar (dyrt)
4. Nya propellrar
5. Motorerna är totalrenoverade och ombyggda på Timos motor, 184 hk/st. (Lika dyrt som att köpa nu V8)
6. Ny hydraulstyrning
7. Renoverad Wallas 1800
8. m.m. m.m m.m.
****
Kvar innan sjösättning 2016 (?)
1. Blästra botten
2. Epoxi
3. Måla botten
4. Montera diverse beslag
Det tar aldrig slut, men så roligt det kommer att bli att få en "ny" båt så småningom, nära original och med dubbla Volvo Penta AQ.
2016-07-13 09:01
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej !
Blir dubla mercruiser 1.7D helt fejl ?
Jag kan inte se att det skulle vara "fel". Det måste ju ses ur vilket perspektiv man vill se sitt båtägande. Musealt/original; då gäller som båten byggdes med... Måttlig modernisering, byte till modern/a motor/er men bibehållet yttre. Eller pragmatiskt, vilka driftförhållanden eftersträvas; fart, driftekonomi, eller vilka krav man nu kan tänkas ställa. Det är din båt och du (tycker jag) har full frihet att göra som du vill. Du skall ha kul av ägandet och för de pengar du lägger ned. Om du vill sälja då kanske du skall tänka enligt originalprincipen.
Njut!
Jan har helt rätt. Min båt blir heller inte helt original då Volvo AQ151C inte fanns 1967. Jag landade på en kompromiss där jag ville ha Volvo AQ x 2 och rejält med effekt. Alltså lät jag renovera 2 äldre motorer och modifierade samtidigt. Det är minst lika dyrt som att byta till en nu motor, men för mig så passar det här alternativet.
Vad man än gör så är det fantastiskt fina båtar och massvis med känsla. =)
2016-07-19 09:50
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.