!
Vid demonteringen av mitt Vp 290 Dp-drev idag så upptäckte jag att jag hade en liten skvätt vatten inne i knutbälgen. Max en halv deciliter, förmodligen mindre. Är alltid noga med att kolla det här när jag tar upp båten. Tycker att det brukar vara torrt här.
Bälgen var hel och fin och satt perfekt. Kan det komma in vatten i bälgen via ngt lager kanske? Drevet har känts fint hela säsongen, inga missljud eller vibrationer.
Är det ngt att oroa sig för tro, eller bara tuta och köra?
2014-10-01 20:06
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Bo
Det kommer sannolikt inte in vatten någon annanstans ifrån än hål i bälgen eller läckage mellan drev/bälg eller strut/bälg. Du kan ju vid monteringen råkat skada bälgen med slangklämman eller så.
Jag skulle utan oro bara monterat en ny bälg till våren. Men passa på att släppa på dräneringen till drevoljan för att försäkra dig om att inte ha fått vatten i drevet (orelaterat till din orginafråga). Men många som glömmer detta, och har det läckt in lite vatten i drevet under sommaren och det får stå över vintern kan det ge oanade konsekvenser.
Räcker att få ut någon centiliter då vattnet alltid ligger i botten. Är den svart är den bara sliten men bra, grå eller vattnig så tappa genast ut allt och fyll på med nytt.
2014-10-01 20:56
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för ditt svar.
Känns bra att det med all sannolikhet är bälgen som släppt in en skvätt H2O under säsongen.
2014-10-02 09:51
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Byt oljan i drevet hursomhelst, den är ganska billig (om du inte har ett DPG-drev som jag...) och ska enligt Volvo Penta göras varje år. Tror det var Sven Krüger som någon gång sa att packboxen i drevet inte tätar för vatteninträngning från bälgen till drevet.
Känn också på drivknutarna att de inte kärvar/är rostiga. I så fall kan du behöva byta knutkorsen och/eller lägga på nytt fett. Har aldrig gjort det själv men ska vad jag förstått inte vara ett alltför omfattande arbete. Eftersom drevet är av går det ju lätt att lämna in någonstans, t ex Båtaccenten kan (har iallafall tidigare kunnat) göra sådana jobb.
Skulle du hitta mycket vatten i oljan så bör du låta provtrycka för att kontrollera att tätningarna är ok.
2014-10-02 10:08
Mårten Levin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Tack för goda råd. Nitisk som jag är så byter jag drevolja varje år. Det är ju ingen match då drevet ändå hänger i garaget.
Ser faktiskt att det alltid kommer en liten bottensats av ngt mystiskt slag när jag tappar ur oljan ur drevet och att det sitter några små metallflisor på magnetpluggen. Säkert helt normalt men vittnar väl om att det är bra att byta oljan.
2014-10-02 12:08
Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Lite fukt blir det alltid i drevoljan pga kondens, när drevet kyls av efter körning. Växelhuset kan också dra i sig en liten skvätt vatten pga vaccin som blidas när drevet svalnar, därför är det viktigt att int ev luftningshål är tilltäppta. Detta brukar mest vara problem på utombordare, där växelhuset inte har någon avluftning.
2014-10-03 15:49
Dag Engström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Pentas drev har mig veterligen ingen avluftning utan finns det vatten i oljan så beror det på läckage i någon av tätningarna. Hittar man vatten i oljan, men ändå tror att drevet är tätt (t ex för att vattnet kom in via knutbälgen där packboxen tätar mot oljan i drevet men inte tvärtom) så är det en god idé att skölja igenom drevet med dieselolja så att allt vatten försvinner och sen fylla upp med ny olja. På min förra båt missade jag detta en gång efter att ha hittat vatten i oljan, med följd att det fanns spår av vatten även året därpå.
2014-10-03 17:57
Mårten Levin
Medlem och ordinarie styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret
Hej.
En liten erfarenhet från vatten i drevoljan :
Jag har ett 280DP drev (26 Family Sport, 40B) och efter första vintern med hemtaget drev, kollade jag oljan. Den var lite "mjölkig".
Talade då med Svinninge-Janne (som jag köpt båten av) och han sa att det är vanligt att den stora insexbulten har släppt lite. Det spelar ingen roll hur hårt den dras (i princip), den släpper lite.
Mycket riktigt var den lite lös, men jag provtryckte ändå drevet. Trycket höll i 1 vecka, så det var garanterat tätt. Jag böt olja, och drog dit bulten ordentligt med gängtape.
Den årliga kontrollen efter detta har varit ok. (byter olja vartannat år). Bara ett tips........ kolla denna bult.
Se bifogad bild (lite ful före omlackningen)
Hej, jag är inte säker på att uppgiften är helt rätt. har under 15 års tid med samma drev och typ av bult aldrig fått in vatten och bulten har aldrig varit lös. Men, den skall definitivt ej dras hur hårt som hellst, den sitter i huset av aluminium, med d:o gängor. Den skall ej dras över av VP angivet moment. Sönderdragna gängor blir både otätt och dyrt. Men, se till att packning och tätningsytor är rena, så är det inga problem
Hej,
För två år sedan så blev det oljeringar på vattnet kring min båt.
Det var packningen runt nämnda insexplugg som var sliten.
efter byte av packning upphörde oljeringarna direkt.
Lustigt var, att det inte var något vatten i drevet när jag bytte oljan på hösten. Ett tips, Mekonomen har en "oringssats" där o-ringar och packningar till alla skruvar o pluggar på Penta-dreven finns med.
Det är ett mycket lågt åtdragningsmoment som rekommenderas.
2014-11-17 11:58
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har haft mitt drev inne för byte av bussningar och packningar(penta 280 drev) nu när jag skall fixa båten inför vintern och kör glykol genom systemet ser jag att det droppar vatten från nedre gummibälgen,
Någon som vet vad det beror på, har verkstaden slarvat vid monteringen?
2016-09-25 14:24
Hans Dahlberg
Nedre gummibälgen är avgasbälgen, och där går kylvattnet ut. No problem.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.