!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Borra upp spridarna? AD41

Hej!
Funderade tillsammans med en maskinist här på jobbet hur man kunde få mera effekt i min Volvo AQAD41B. Han menade att man bra kan låta "borra upp" spridarna för att motorn ska få mer "mat". Detta skulle då förstås betyda något större förbrukning men mera effekt, och kanske man skulle hamna byta propellrar. Men det skulle inte vara så dyrt att låta en verkstad borra upp dem.
Är det någon som har erfarenheter?

2014-10-14 04:16

Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

"Borra upp" spridarna - dvs utvidga hålen i spridarna

2014-10-14 04:18

Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har aldrig hört talas om att borra upp spridare. Du kan ju skicka in mer Diesel bara genom att ställa upp pumpen. Annars är det ju att byta munstycke på spridarna som skulle kunna motsvara det du försöker uppnå. Lösningen är inte att bara skicka in mer bränsle, det kommer bara bli oförbrännt om du inte har rätt blandning.

Jag får citera en gammal klassiker på detta. Men det blir nog lång att klippa in här, så se länken för en bra jämförelse i frågan "MER Diesel".

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopic.php?t=703

2014-10-14 08:29

Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

PS. "Hålen i spridarna" är flera och otroligt små, detta för att skapa den "duscheffekt" av diesel för att den skall kunna blanda sig med luften och förbrännas. Tvivlar på att det ens är möjligt att borra.

2014-10-14 08:31

Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej någon erfarenhet har jag ej, men jag har sysslat med dieselmotorer och gått viss utbildning. Det är direkt olämpligt att borra spridarna. Teoretiskt skulle det kunna gå, men du måste få alla lika. Dessutom, som Jonas påpekar, måste ju motorn få mer luft så att den större bränslemängden förbränns. En dieselmotor skall alltid drivas med luftöverskott (=ingen blårök). Du kommer då att behöva ny turbo, ny luftkylare, etc för att åsatdkomma detta. Du riskerar att motorn överlastas om inte allt görs rätt. Sannolikt bättre och billigare att gå igenom motorn och se till att originaldata stämmer och renovera de delar som är slitna.

2014-10-14 10:32

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hej
håller med Jan Karlsson.
Det är minst sagt olämpligt att försöka borra upp hålen i spridarna.
Spridarna är anpassade för ge en bra förbränning. Rätt flöde och spray bild.
Ta dom till verkstad och kolla flöde och spray bild så de inte är blockerade av sot eller avlagringar.
mvh Ingemar

2014-10-14 20:18

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej alla.

Precis som Jonas, Jan och Ingemar skriver, skall man aldrig försöka sig på att "borra" upp hålen i nålhusen som de heter på fackspråk. "Spridaren" är ju kompletta enheten, dvs bränsleventilen. Det viktigaste är att man har rätt öppningstryck och att nålhuset håller "tätt" efter insprutning. Det får alltså inte finnas något "efterdropp". Detta måste dock testas med en provtryckningspump. Utföres på serviceverkstad, man måste alltså demontera bränsleventilerna. När det rör sig om så pass små nålhus som det är frågan om i en AQAD41:a, lönar det sig knappast att försöka slipa in nålen i ett gammalt nålhus, det är nog vettigare att investara i nya. Är inte säker dock, om det finns lösa, nya nålhus att köpa till en AQAD41, kanske man måste inhandla kompletta bränsleventiler (spridare/insprutare). Till större dieslar, som t.ex. TAMD12 osv, finns nålhusen att köpa lösa och det finns även "rensningsnålar" för att rensa hålen, men det är endast för att rensa från ev. koksbildning.
Så är det ju förstås också viktigt att själva insprutningsspumpen levererar optimalt tryck. Det måste också kollas av serviceverkstad. Har inte pumpen överhalats/kalibrerats sedan motor var ny, är det värt pengarna att göra det. Teddi, hur gammal är motorn?
Så ett tips för att öka effekt/minska bränsleförbrukning; det finns i marknaden utrustning för att optimera inspruningen. Ett känt fabrikat är "DieselKraft" (se www.dieselkraft.se). Har själv gjort en sådan uppgradering av min BMW 2.5 TDI av 96 års fabrikat. Kostade en slant, men det intjänas genom en minskad bränsleförbrukning med 10 - 15% och en effektökning med c.a
10 hkr. Enkel installation ("plug-in montering", eller som man säger i databranschen; "PLUG & PRAY"!). De lämnar dock 3 års garanti och 30 dagars öppet köp!
Viktigt är förstås också att bränslefilter förnyas inför varje säsong och en rengöring av bränsletank skadar inte med tanke på de dieselkvaliteter som finns på marknaden idag. En kontroll av tätheten i alla bränsleslangar från tank till filter och fram till matarpumpen så man inte suger in "tjuvluft".

Lycka till och hör gärna av Dig Teddi, om Du har några frågor.
Jag har c.a 40 års erfarenhet av marina dieselmotorer, dock i det större segmentet i handelsflottan, men principen är ju densamma, oavsett storlek.

Mvh Elon

2014-10-14 23:35

Elon Löfqvist
Medlem
31 Seafarer

Tack för era svar! :)
Ja alltså det skulle ju ske hos en dieselspecialverkstad som laborerat mycket med dieslar. Jag vet att det är känsliga grejer och finjusteringar bör göras med yttersta noggrannhet, inte fan gör man det hemma i garaget med en hushållsborrmaskin! :) Tänkte nu i första hand höra mig för för jag tyckte själv det lät ganska riskabelt. Inte skulle man våga sedan ändå.. Motorn är annars nog i ok skick, årsmodell -91, inte får man ju slut på en Volvo diesel med endast 60-70h körning per år om man sköter om den lite. Hen är ju en riktig trotjänare! Ryker inte, spridarna servade och provtryckta för 4 år sedan, av förra ägaren till båten. Men skulle vilja ha lite mer kraft.. Vet att man kan bryta sigillet och skruva försiktigt på matarpumpen, typ ett halt varv och se vad det åstadkommer. Men högre varvtal så klart och sedan kommer propellervalet..
Elon: Är det chiptrimning du berättar om så tror jag nog inte att det går i en så gammal maskin som min. Fast det låter ju lockande!

2014-10-15 01:30

Teddi Victorzon
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies