!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Propeller samt identifiering av drev.

Hej Jag är ny ägare till en Coronet runabout 17. Jag har tre frågor.

1 Vilken propeller bör det sitta på drevet, jag tror jag har ett 100 drev motorn är en b20 med solex singelförgasare och marinvev.

2 Var kan man se vilket drev det är på båten, jag fick höra att det var ett 100 drev men är inte så säker på det.

3 Är lite sugen på att uppgradera till weber 36/36 är det någon som testat, och om så är fallet vad blev resultatet knop mars för och nackdelar. Något att ta med i tankegången, tips mottages.

Kul klubb. Verkar var välskött.

/Mikael

2014-10-14 23:10

Mikael Persson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Har 13x15L propeller på min likadana båt med motor AQ115/100 drev.
Denna kombination ger en toppfart på 30 knop.
Har dubbelförgasare från AQ130 liggande men har ännu ej monterat detta, borde ge ytterligare 15 hk. Kanske behöver även propeller bytas för att ha någon nytta av de extra 15 hk.

2014-10-17 14:00

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Ang. drevtyp. Om du har avgasutsläpp/vattenintag på akterspegeln bredvid skölden så kan du vara ganska säker på att det är ett 100 drev.

2014-10-17 14:59

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Ett annat sätt är att se på styrningen av drevet, 100-drevet styrs via en genom akterspegeln och drevskölden gående rostfri stång, vilken också på vissa modeller (alla?) hade drevlyft, dvs stången "drog" upp drevet vid uppfällning. På hydraulcylindern, på insidan, fäste styrningen. Om du har det drevet förstår du min beskrivning. En annan detalj var att drevet inte hade knutkors utan en sk Rzeppakullagrad vinkelväxel, som är en överlägsen (jämnare kraftöverföring, bilar har det i hjulnaven) mekanism jämfört med knutkors.

2014-10-17 15:54

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Behåll din enkla solex, gör en ordentlig service på motorn, du kommer bara hålla på och skruva på de dubbla förgasarna till liten extra effekt. Aq115 går jättefint.

2014-10-17 20:13

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Har också en 17 Runabout där tidigare ägare monterat dubbla solex från en aq130. Båten går kanonfint 29 knop på topp, men hade nog gjort samma fart med en förgasare.
Jag har 100 drev med 13x15 prop
Har även provat med en 13x16.
Ingen skillnad på fart.
Det bästa vi gjort var att byta till en ny propeller 13x15.
Samma fart men inga vibrationer.

2014-10-17 23:35

Anders Stenborg
Medlem och ordinarie styrelseledamot
21 Daycruiser

Kan tillägga att vill du uppnå högre fart så tror jag att drevbyte blir aktuellt då 100 drevet inte har optimal strömlinjeformning.

2014-10-17 23:40

Anders Stenborg
Medlem och ordinarie styrelseledamot
21 Daycruiser

Hej Mikael

Ursäkta sent svar. Skall försöka härmed förklara lite vid Dina funderingar om Volvo Penta 100-drev och dess motorspecifikationer.

VP AQ 105A, 105 HP, 1 horizontal förgasare, Zenith-Stromberg, 150CD. Detta var original-bestyckningen på 105 A.
AQ 130AQ och 165A hade motsvarande förgasare, men med diff. bestyckningar.
VP AQ 115A, 115 HP, 1 "down-draught carburetor" , Solex 44 PAI.
Denna förgasare blev senare original även på AQ 105A. Var standard på AQ 130A (2 st), AQ 130B (2 st), AQ 130C (2 st) samt AQ 170A (3 st)

Tillbaka till Ditt AQ 100-drev.
Det fanns två varianter av 100-drevet, de tidigaste, 105A, hade ett sk "rakt rör" från avgasbox - överbord.
AQ 115A hade ett sk " knä" där avgaserna gick ut via akterspeglen samt att det i knäet även fanns en uppkoppling för kylvatttnet till motorn.
Bägge av dessa drev hade styrarm för inkoppling inombords, men dock ej drev-lyft, det senare var manuellt!

Vill Du veta mer, har en komplett manual för VP 105/115/130/165/170, samt några års erfarenhet av synkronisering av 3 förgasare vid dubbelinstallation av BB 170.

När man väl fått dem synkroniserade, då är det ljuv musik,
can tell You! Grannarna på Marinan tystnar och lyssnar!

Min installation är 2 st 170 med rak axel, i en Coronet 31 Seafarer,
uppstånden i Canada, ett licens-bygge, men dock original.

Tillbaka till verkligheten. Kan kopiera manualen (komplett) och sända Dig utan kostnad.

Med vänlig hälsning

Elon, medlem n.o 9

2014-10-26 19:35

Elon Löfqvist
Medlem
31 Seafarer

Tack för alla fina svar. Efter era detaljerade förklaringar gav solklar vetskap.

Drev 100 med hydraulisk pump och avgasknä på akterspegeln.
Motor Aq115.

Lägger nog ner dubbla förgasare tanken.

Tack för alla svar åter igen.

Micke

2014-10-26 20:11

Mikael Persson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det var ett 100 B drev, kort sticka.

2015-08-15 15:34

Mikael Persson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies