!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

21DC friskluft till motorn ?

Hej, Håller på att byta motor till en ny VP V6 EVC. Varvet som gör installationen rekomenderar från Volvo penta att luftintaget behöver tilsammans vara ca 1000 cm2 för att motorn ska fungera riktigt och hålla i längden.. Mina 4 Coronet hål på sidan och under aktervingen ger kankse ca 100cm2 ... Att sätta dit två luftintag akter om akterknaparna hjälper inte mycket heller..

Vill inte sätta in sätta in stora fula luftintag på sidan som förstör orginal looken eller i aktern som även tar in fuktig luft..

Någon som har en bra ide' då det är ganka mycket yta som ska till men samtidigt se snyggt ut?

2015-02-17 17:35

Stefan Ahlquist
Medlem
21 Daycruiser

Hej

1000 cm2 = 0,1m2. Men varför mäter man luftintaget (i yta)?
Intressant är väl luftvolym? Dessutom, räkna bara "hålen" på skrovsidorna som luftintag. I akterspegeln sker bara utsug.
Skall kolla med erfarna motorinstallatörer vad som verkligen rekommenderas. Har aldrig hört att någon varit tvungen att öka luftintaget i någon större mängd vid motorbyte. Vad var Din tidigare motorinstallation? Nya motorn, Volvo Penta V6, cyl. volym, effekt?
Med vänlig hälsning
Elon

2015-02-17 19:01

Elon Löfqvist
Medlem
31 Seafarer

Hej

Jag har fått lära mig att använda följande guidande "formel" för detta. Nu vet jag inte vilken V6 modell du kollar på men vi tar den starkaste VP motorn på 225hk.

1. Motorns luftförbrukning
Area i cm2 för dieselmotor = 1,9 * motorns effekt i KW
Area i cm2 för bensinmotor= 1,38 * motorns effekt i KW

(1KW = 1,35596 hk). Vi använder 1.36 för enhelhets skull.

225hk/1,36 = 165KW

165KW * 1,38cm2 = 227.7cm2

2. Ventilation tillopp
Motorn avger strålningsvärme som måste ventileras bort.

Area i cm2 = 1,65 * motorns effekt (gäller både diesel och bensin motorer)
165 * 1,65 = 272,25 cm2

3 Ventilation frånlopp
Frånlopp beräknas men samma siffror och formel som tillopp.
165 * 1,65 = 272,25 cm2


Totalt 772.2cm2 luftarea till och från för en 225hk bensinmotor

Om lufttillförseln är för dålig så kommer motorn gå fett och troligtvis lite varmare än den är konstruerad för vilket också påverkar både effekt och förbrukning negativt. Speciellt på förgasarmaskiner även om det inte gäller i ditt fall med insprutning.
Så ett väl väntilerat motorrum är att föredra, men sätt för allt i världen inte in en tillluftsfläkt i motorrummet. Om du får bensinångor i motorrummet så skall dom sugas ut inte tryckas in i båten. Vill man nå den effekten som en fläkt har så kallas det Turbo ;)


Lycka till!

2015-02-17 20:08

Jonas

Hej
Jag tänker så här.
Mät arean på motorns luftintag.
Mät sedan arean på luftintagen till motor rummet. Denna yta bör väl vara minst lika stor, helst en faktor två eller större för inte stypa motorn.

Jag har en V8 5,7 260 HP ,fungerar fint utan några extra luftintag utöver de fyra cirkulära hålen i bordläggning.

Mvh Ingemar

2015-02-18 21:03

Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej, Tack alla för svar. Det är mer luft än man tror som går åt till motorn för att den ska må bra, speciellt moderna motorer som verkar känsligare än den hederliga AQ 170 som satt där tidigare...Kommer nog fräsa ut slitsar i sidoluckorna under skarndäck då min dyna inte går hela vägen ut till skrovsidan och kan ge tillräckligt med yta och och även torr luft.

2015-02-19 08:38

Stefan Ahlquist
Medlem
21 Daycruiser

En stempelmotor er en pumpe som suger og puster , man kan regne lidt på det , hvis det er en 5,7 ltr. firetaktsmotor som roterer 5000 omdr/min , vil regnestykke se ud som følger 5,7 : 2 = 2,85 x 5000
= 14250 ltr. Luft / min.
Så kan man jo gange det med 60 , så får man luftforbruget i timen.
14250 x 60 = 855.000 ltr. Eller 855 kubikmeter.

Min Coronet 22DC er udstyret med en 5,7 ltr. 340 HK. V8 , den trækker vejret igennem de 8 ventiler som der er standard i fribordet ,
det går helt fint , der er ingen ændringer i motorgangen selv om jeg sejler med åben motorrumsluge .
Så vent med af skære din båd i stykker , til du har prøvet at sejle lidt med din nye motor.

2015-02-19 16:12

Carsten Schwartz
Medlem
22 Daycruiser

bare lige en kommentar fra en amatør. Med mindre dit motorrum er komplet lufttæt og kun tillader luft gennem de runde huller i siden har du måske et problem, men almindeligt er der åbent rundt om dørken, mellem dørkplader og åbent rundt selvlænsrenderne. Jeg har for nyligt skiftet til 2x 220 hk Mercury MPI og oplever ingen mangel på luft til motoren.
Er du i tvivl, så vent med at skære hul til du HAR konstateret mangel på luft. Hvis du skifter fra AQ170 motorer bliver der meget plads at arbejde på i motorrummet. I øvrigt har denne diskussion været behandlet i en ældre tråd.

2015-02-20 16:57

preben

Din nya motor baseras på en bilmotor från början.Om du öppnar huven på en bil , och så tittar du på luftrenaren, så ser du att hålet in är ganska litet. Ditt stora problem med din nya motor och dina luftintag, är litet i jämförelse med ditt trånga avgassystem. Det som kommer in måste också ut, annars tappar du effekt, pga motståndet på utvägen. Men eftersom komfort och buller är stora faktorer för nöjjesåkare, så måste avgasutgången vara trång. Enligt ditt varvs teori så borde avgasutgången vara dubbelt så stor med tanke på kylvattnet som ska ut samtidigt. Är det det? Kall luft är viktigare än mer luft in, än ut.mvh markku.

2015-02-20 22:35

Markku Tarvainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

På min 30 OF satte jag in ventiler i sidan av skrovet,plastade fast lådor 4 st plastlådor på 5 liters storlek med slangar ner under durken för öka på tillgången på luft

http://www.coronet.nu/showImage/?image=/images/uploaded/ba_445.jpg

2015-02-22 07:59

Bengt Wåhlin
Medlem och adjungerad styrelseledamot
Saknar båt i Coronetregistret

Man kan vel se på hullet i motorens indsugning og lade sig inspirere der.
Bjørn

2015-02-23 10:57

Bjørn Madsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det finns en aspekt till att ta hänsyn till. En bilmotor sitter i ett -oftast- välventilerat utrymme, vilket gör att motorn kyls till viss del av förbiströmmande luft. En båtmotor sitter ju isolerad. Visserligen kyls avgaslimpan av vatten i en båt, men den luft motorn suger in är oftast varm, vilket sänker verknignsgraden. En diesel har om den är turboladdad en laddluftkylare som minskar temperaturen något. En bensinmotor har inte det. Det finns skäl till att försöka låta motorn få så mycket kall luft man kan ordna. Därför kan man inte bara ta diametern på insug/avgas som mått. Insuget kan göras längre ned i skrovet för att suga lite svalare luft nära båtbotten. VOLVO har tidigare givit råd för detta, VETUS har ventiler och rek. beräkningar för detta. Man kan ju mäta temperaturen i motororummet under drift och se hur det står till. Ju lägre temperatur dess bättre. Den som har kört sin båt en dag på sommaren och på kvällen tar en kvällstur märker oftast skillnadenmellan varm och kall luft. Skillnaden är större på bensinmotorer än på dieslar, de går normalt med luftöverskott.

2015-02-24 10:24

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies