!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Dubbla Mercruiser med drev

Nu är bägge dom originalmotorerna ute ur Coroneten tack vare märkeskollega i klubben. Det visar sig att akterspegeln är helt oskadad och ingen vatteninträngning har förekommit. Det innebär att det ju det egentligen är bara att montera in två nya motorer och jag har bestämt mig för två Mercruiser 3,0 MPI. Tyvärr så är minimimåttet mellan dessa än original. Men när jag kollar måtten och räknar så verkar det vara servostyrningskolven som är boven i dramat, den sticker ut hela 165 mm mer än motorns bredd. Hur fungerar det utan servostyrning när man ändå har hydralisk styrning och dessutom manövrerar båten med fram/back vid manövrering i låg fart? Eller kan jag ha servostyrningen kvar på den ena motorn och den sköter bägge dreven, orkar den det?

Med vänlig hälsning, Peter

2015-09-19 19:38

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

har du dubbla propellrar på dreven blir ju sidokrafterna små och servo blir nog ej nödvändigt. Det är ju en fråga om utväxling, dvs rattdiameter (originalratten är stor) och förhållandet mellan styrpumpen vid ratt och kolvdiameter. Om du kan acceptera flera rattvarv kan du få små roderkrafter och klarar dig utan servo. Har du önskemål om lättgående styrning bör du välja servo, hur det nu går... Finns utrymme för service mellan motorerna, eller blir det trångt?
lycka till

2015-09-20 09:31

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Tack. Mercruiser anger ju minimimått till 880 mm på dubbelinstallation av 3,0 och även 4,3 liters. Värmdö Motorteknik säger att man kan gå ner mot 830-820 som minst och det stämmer då med måtten på den utstickande styrservocylindern Original B20 sitter på 700 mm.

Ser man på måtten på själva motorn så är 643 mm det avstånd där motorerna tar i varandra och då är det själva servopumpen som sticker ut på styrbordsidan av motorn (333mm) servostyrkolven sticker ut hela 498 mm på samma sida. andra sidan är 310mm.

Så utan servostyrkolven på babordsmotorn så blir det 57 mm mellan om man använder originalhålen, tar man bort servopumpen (i alla fall på en motor) så blir det ytterliggare ett par cm stärre avstånd.

Personligen så finner jag det lite märkligt att moderna motorer byggda för att sitta i trånga utrymmen har ett servosystem som tar bort en betydande del av smidigheten.

Känns ju rätt onödigt om man måste fixa akterspegeln nu när den verkar vara i nyskick !

2015-09-20 10:35

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Får svar mig själv här. Man använder endast servostyrningsutrustningen från styrbord motor vid dubbelmontage.
Är nu övertygad om att två st 3,0 liters Mercruiser blir fullt tillräckligt.
Problemet är att Mercruiser slutar med tillverkningen och minsta motor fortsättningen blir V6, det är redan svårt att få tag i nya treliters. Typiskt.

2015-09-26 23:23

Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej, förstår att du vill ha nya motorer och instrumentering, men måste ändå ställa frågan, varför inte ett dubbelmontage med Aq151?
Då slipper du plasta om akterspegeln och du kan använda dina befintliga sköldar och drev. Reservdelar finns det ju fortfarande gott om. Om du vill ha en motor med insprutning är det ju bara att köpa på skroten från en Volvo 240 1986-1988. Går att köpa begagnade på bildelsbasen som inte gått så långt för billig peng Mvh Johan

2015-09-27 08:41

Johan Lundh
Medlem
26 Family Flybridge

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies