!
I fjol köpte jag en 26 Family med en AQ271A motor, V8 från 1989.
En aningen trött med fullt fungerande maskin :)
Jag vill byta limpor och knän i vinter och hittade då en mindre mängd vatten i 6:ans avgasutblås, så det måste ha uppstått ett läckage i vinter eller sent på hösten.
Bakgrunden är denna:
Inga driftstörningar. (Normal kompression uppmätt och tändning inställt våren 2015)
Det finns inte vatten i motoroljan.
Blocket ser inte rostangripet ut.
När jag torkat ur vattnet och sprayat in konserveringsolja uppe på ventilen håller ventilen tätt så jag tror inte att ventil eller ventilsätet har rostat.
Stora frågan är förstås - vad gör jag nu?
1. Montera nya limpor och hoppas på drift som vanligt till våren?
2. Felsöker - hur, vad?
3. Monterar av förgasare/insug/topplock för inspektion av topplock och cylindrar? (Det kan jag tänka mig att göra för skojs skull - men är det nödvändigt?)
Tack på förhand!
2015-12-26 21:32
Björn Oettinger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har själv varit med om något liknande med en 271:a.
Fast med alla cylindrar på Bb-bank vattenfyllda.
Vi tog ur stiften körde runt motorn och spruta wd40 i tändatiftshålen.
Körde runt igen.
Nya limpor och knän monterades sen funkade allt som det skulle.
Ha ha - EXAKT det svar jag letade efter :) Senarelägger projektet "renovera V8".
2015-12-28 15:29
Björn Oettinger
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Björn, jag vill naturligtvis inte förstöra året, men, har du kollat motsvarande tändstift? OM OK, försök att få en insyn i cylindern, du kan också pröva att stoppa in en bit lakanstyg för att se om det finns vatten. Se dock till att du har en bit att dra ut med... Det faktum att konserveringsoljan inte rinner ner ger ej tillräcklig garanti för att ventilen är tät, det bör man pröva med tex fotogen el liknande som har mycket mer tunnflytande egenskaper än konserveringsolja. Små mängder vatten behöver inte innebära driftstörning (om det är bra eller dåligt beror på perspektivet). Det är viktigt att du inte har vatten i något cylinderlopp under vintern, kannringarna rostar fort.
Hoppas det fixar sig
Gott slut
Har också varit med om detta på mina 271or, när jag köpte båten.
Obs!
Viktigt är att ej vrida på startnyckeln innan du lossat tändstiften.
Vatten är ju inte komprimerbart.
Mina maskiner gick bra efter lite 2-taktsolja i cylindrarna, nya limpor och knän.
Gjorde kompprov.
Dåligt i några enstaka cylindrar, men återställdes efter att jag kör ett tag.
....Får lägga till att jag körde med 2-taktsolja utan tändstift.
Annars kan det gå illa.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.