!
Som ny medlem utan båt är jag ute och letar efter någon av ovanstående modeller och beroende på ålder och skick kan ju ett motorbyte bli aktuellt. Min målsättning är att kunna ha en marschfart på 20-25 knop med upp till 4 vuxna ombord utan att ha för mycket motorbuller och förhoppningsvis en rimlig bränsleekonomi. Några goda råd?
2016-03-12 13:51
Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
21 dc och 22 sport då är det V8 som gäller. Puttar du i ngt annat ångrar du dig. Diesel är dyrare i inköp. Du sparar aldrig in merkostnaden, låter och vibrerar mera oxå.
Ingemar
2016-03-12 21:07
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Detsamma gäller för midi. Allt under 26-28 tass har ingen mening med diesel om det inte används som yrkesbåt.
Sen tycker jag personligen att en fritidsbåt inte hellre är i behov av en ny toppmodern insprutad v8 med massa dyr elektronik. Både installation och underhåll är billigare med hederliga förgasar maskiner. Bränslebesparingen tar många år att spara in på en fritidsbåt, detta gäller alla argument för både diesel och insprutning, som körs förhållandevis få timmar om året.
Jag hoppas Ingemar fortfarande är nöjd med sitt val av v8 till hans 21a som diskuterades här på forumet under 2014. Eller hur??
2016-03-13 09:06
J Carlgren
Hej
Jo jag är nöjd med min båt och motor, 260 Hp V8.
Skön känsla och veta att det finns effekt. Har ofta varit 6 vuxna personer , inga som helst problem. Jag köpte förgasarmotor. En ny med insprutning hade varit klart dyrare. Antag jag skulle spara så mycket som ca. 30% i förbrukningsminskning skulle det i mitt fall räknat på förra året ge ca. 2400 SEK lägre bränslekostnad. Många år blir det innan merkostnad är insparad...
Visst mera CO2 blir det. Men jag åker inte till Thailand på semester . Räknar man på vad en flygresa dit T/R ger i CO2 är min 21 DC semester en klart mindre miljöbelastning.
mvh Ingemar
2016-03-13 13:43
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Jo jag är nöjd med min båt och motor, 260 Hp V8.
Skön känsla och veta att det finns effekt. Har ofta varit 6 vuxna personer , inga som helst problem. Jag köpte förgasarmotor. En ny med insprutning hade varit klart dyrare. Antag jag skulle spara så mycket som ca. 30% i förbrukningsminskning skulle det i mitt fall räknat på förra året ge ca. 2400 SEK lägre bränslekostnad. Många år blir det innan merkostnad är insparad...
Visst mera CO2 blir det. Men jag åker inte till Thailand på semester . Räknar man på vad en flygresa dit T/R ger i CO2 är min 21 DC semester en klart mindre miljöbelastning.
mvh Ingemar
2016-03-13 13:57
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Ett argument som ej nämns, är dieselns lägre bränsleförbrukning ur ett distansperspektiv. Jag har en diesel sedan flera år tillbaka i min Weekender, och visst V-8 mullret var mysigt, helt klart. Men, jag kan numera åka betydligt längre sträckor utan tankning, vilket är en fördel i mitt perspektiv. 160 NM i räckvidd är inte illa, tidigare (samma tankar) kom jag c:a 80NM. Andra kan ha andra behov. Helt rätt att merkostnaden är svår att "köra in" och visst vibrerar den något mer.
Hej på Er,
Vill gärna instämma med Ingemar då jag själv köpte en 21 DC våren 2015 och håller som bäst på att renovera denna "fantastiska" båt......
Vi installerade själva en VP 300-V8, sjösatte båten i augusti månad och blev med detta motoralternativ mer än nöjda :-), jag var innan lite fundersam om 300hk skulle kunna bli för mycket motor och kanske t.o.m vara lite baktungt...men, absolut inte, båten går helt perfekt i hela fartregistret !!
Ett dieselalternativ kan säkert vara bra också med tanke på brandsäkerhet men kanske även med tillgängligheten att tanka eftersom inte alla "sjömackar" längre har bensin ett erbjuda.
I mitt fall är det lite glest mellan tankstationerna som säljer bensin men, jag har en 225 liters tank och motorn tar ca 1,3 liter / distans vilket ändå ger oss en teoretisk räckvidd på ca 170 distans.
mvh
// Ralph
Hei.
Jeg har en V8 på 225HK i min Midi. Med 4 voksne og 2 barn marsjer den på 20-24 knop, med en maks fart på 30knop. Jeg skulle nok ønske meg en større motor i en Midi. Enten en D4-225 eller en 300HK bensin hadde passet bedre. Har kjøpt stålpropeller til mitt DP-drev i år, har hørt at man får 2-3knop mer med disse - men vi får se til sommeren. :-)
mvh.
Øystein
Mercury 4,5 V6. 250hk.
Hej,
D-4 är en utmärkt motor, men i det skrovet (samma som Weekender?) kan den bli lite för baktung. Har en polare som köpte D-4 till sin W-r och den var alldeles för tung. Väl i fart beter sig båten helt ok, men i vila. Tänk på att D-4 väger nära 200 kg mer än V-8... Det motsvarar två till tre personer därbak. På de större Coronet är D-4 ett utmärkt val.
Snart i sjön!
Stort tack till er alla engagerade Coronetägare! Entusiasmen och gensvaret överträffar mina vildaste förväntningar och för en gammal seglare som har kommit till perioden "après sail", för att citera ett känt svenskt märke, känns det mycket välkommet. Jag har väl fät de mesta upplysningar jag behöver men har en specifik fråga till Öystein Bergene:
Om jag sällan kommer att åka mer 2 eller 3 vuxna och en marschfart på 22-25 knop är viktigare än toppfart skulle inte 225 hk räcka då?
2016-03-18 23:02
Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag hade en AQAD40B (170hkr) i min Midi som jag uppgraderat turbon i (>200hkr).
Skulle inte vilja ha en annan motor.
Lagom vikt och kraft. 28 knop @ 3200 RPM även med 12 pers i båten och 1,2 l/Nm över säsongen
Jag hade båten i 12 år och hade förbrukat minst en bensin V8 på dom åren medan dieseln knappt var inkörd när jag lämnade båten vidare.
Om man gillar att åka båt (och det gör jag) är faktiskt driftstimmarna och driftsäkerheten oxå en faktor att räkna med när man väljer motor.
Hej
Jag har en 24 Weekender som jag sakteliga renoverar. Det ingår ett motorbyte i denna renovering, eller rättare sagt två.
24 weekender är i storlek och tyngd ungefär som 24 midi och man kan jämföra prestanda och köregenskaper mellan dessa två. Allt jag har läst om att gå från 2 till 1 motor pekar på att en båt av denna storlek och vikt mår väldigt bra av att bestyckas med 1 st. V8 mellan 250 till + 300 hk.
Om du läser vad andra Coronetägare skriver om sina upplevelser gällande fart, förbrukning och komfort m.m. så tycks en stor V8 vara ett gott val.
Men.. :-)
Jag byter till 2 x Aq 151C i min båt, som totalrenoveras och modifieras av en specialist på äldre Volvo Penta motorer. Det kommer att bli dyrare eller åtminstone lika dyrt som en nyinstallation av en VP V8 med senaste tekniken. Det kommer att gå aningen långsammare och det kommer att dra mera bränsle.
Varför gör jag det?
För mig är Coronet en klassisk båt och bland det vackraste som byggts. Jag vill helt enkelt inte såga i inredningen eller byta ut den otroligt vackra instrumenteringen som VP hade på 60- och 70-talet. Jag älskar ljudet och känslan av två stycken harmoniska motorer, den vackra instrumenteringen och känslan av att en sommardag glida ut med en Coronet som ser ut som den gjorde 1967.
Med andra ord, jag hade letat efter en originalbåt. De är svåra att få tag i och i regel lite dyrare men Jag har aldrig ångrat mig. Fast om du prioriterar andra egenskaper som ekonomi, fart och driftsäkerhet så kan ett uppgraderat exemplar vara ett alternativ.
Lycka till!
Mvh Wille
2016-03-28 09:48
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om du pratar 21dc så skulle jag satsa på en nyare V6:a finns upp till 225 hk och är lättare än en V8.
Visst en V8 ger kraft i överflöd i den båten vilket naturligtvis är bra att ha, både bränsle ekonomiskt och vid massa folk i båten
Jag har en äldre VP V6.a i min Explorer II, samma skrov som DC men tyngre pga cabinversionen, väger styvt 2 ton.
Min maskin ger 175 hk i original utförande men har "hottat" upp den teoretiskt till ca 190 hk, men drifttimmarna tar säkert ut sin rätt så den kanske hamnar på 175 hk igen.
Vilket fall som helst så räcker den kraften till för 3 pers och marsch 23 knop (max ca 30 kn).
Skulle då tro att en DC som är minst 500 kg lättare skulle göra sig ganska bra med en V6:a i häcken, om man nu inte vill blåsa på i + 40kn.
Jeg er helt enig med Sven-Åke. En ny V6'er på 225HK skulle nok være godt nok. Særlig siden den er 100kg lettere.
Så var det gjort - en 21 Sunrunner från Danmark på väg hem. Fint skick men behöver en del TLC. Återigen ett stort tack till alla som har engagerat sig i min fråga, det har verkligen underlättat. Stort tack också till alla de som har skapat denna klubb som vad jag förstår måste vara fullständigt unik. Utan all den information jag har hittat här hade det varit svårt att gå vidare. Så nu gäller det att bestämma om motor - chansa och renovera (30 år gammal, sjövattenkyld...) eller något nytt.
2016-04-05 16:43
Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.