!
Jeg kan se flere her der nævner Cummins 5.9 som et godt bud på en stabil marinemotor, og det ser da i høj grad også sådan ud når man googler den, men er der nogen her der har praktiske erfaringer med dem i Coronet'er - er det overhovet fysisk muligt og praktisk realistisk at bygge sådan en motor en i SF27'eren fx?
VH Morten
Hej Morten, se på Facebook. Jeg har lagt en cummins 5.9 i min 32'er.
Søg på Facebook Coronet 32 oceanfarer, jeg vil gerne hjælpe hvis det er.
Mvh Thomas
2017-01-22 20:34
Thomas Broge
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej.
Ring til gummins i Esbjerg på tlf +45 76114930
2017-01-23 09:25
Helle Rasmussen
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer
24 Family
24 Family
24 Family
31 Seafarer
Hej Helle og Thomas, tak for jeres svar!
Det virker som om Cummins motoren er noget af det bedste på markedet, hvis man leder efter en driftsikker diesel, men jeg kunne ikke rigtigt få afklaret, dels om den var for høj til at kunne være i motorrummet på en 27'er dels hvilket drev der kunne håndtere en så "langsomt" gående motor, men det kan jeg se du har løst Thomas? Hvorom alt er så nåede jeg i mellemtiden at købe en AD41p med DP drev som skal monteres i båden som erstatning for de to V8'ere der ligger i den nu, så håber jeg det bliver godt.
MVH Morten
Hej, utan att känna till just Cummins; det du måste tänka på är att driftvarvtalet är rimligt högt så att DP-drevet kan utnyttja motorn och att det finns propeller för detta ,sannolikt relativt låga varvtal. Yanmar har ett drev, kanske det kan fungera. Ju lägre varvtal desto större propelleryta behövs för att utnyttja hög effekt vid låga varvtal. Alternativet är att drevutväxlingen minskas, om det går.
En långvarig diesel ger rent generellt bättre verkningsgrad än en högvarvig, men ger således behov av större propelleryta för drift. Sedan
medför lågvariga motorer ett snävare varvtalsområde, dvs tomgångsfarten kan bli förhållandevis hög.
Lycka till.
Hej igen, enligt specifikation är varvtalet begränsat till 3200 rpm, jämfört med de c:a 4000 som de flesta mindre motorer kan arbeta vid. Som alltid är max-varv inget en tillverkare anger som driftvarvtal, ofta anges ett visst varvtal för kontinuerlig drift, och ett högre, för kortare driftperioder. Så, kommer din båt att kunna uppnå tillräcklig fart med det drev du väljer, alldeles oavsett motorn i sig kan vara alldeles utmärkt!?
Berätta mer för oss!
hälsningar
Jan
Tak til alle der har bidraget til tråde nye som gamle, der har været til stor hjælp, omkring motorskifte på Seafarer''en. Jeg har monteret en nyrenoveret AD41p i min 27''er og til andre der går med planer om motorskift kan jeg sige at det fungerer glimrende. Så nominelle 200 hk og duoprop er helt åbentbart ikke for lidt. Den er absolut ikke overmotoriseret, hvilket heller ikke var planen, men har heller ikke problemer med at komme ud af vandet med 5 personer og div oppakning ombord og sejler da ca 30 knt iflg. gps. på toppen. Mere interessant, i hvertfald for mit vedkommende, så sejler den komfortabelt 25-26 knt ved 3.200 omd og ca 1,1 bar ladetryk. Jeg synes faktisk det er ret fint i betragtning af at den sejlede 35 knt på toppen før med 2 stk 225 hk V8''ere og som jeg husker det, var den ikke hurtigere ude af vandet - men heste kommer jo som bekendt i alle størrelser, nogle af dem svenske krigsheste. :)
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.