!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Olika varma avgasknän

Läget är följande
Jag har en VP 205/431a (590 dokumenterade timmar) där styrbords avgasknä med tillhörande gummistos blir perfekt kylda (blir ljumna) däremot blir samma delar på babords sida väldigt heta (kan hålla handen på knät 5-10 sekunder)
Kyllimporna på bägge sidor är svala/kalla.
Motor temperaturen är perfekt (om inte mätaren narras)
Motorn startar lätt och går jämnt, utan missljud.
Tändstiften ser OK ut, möjligen går motorn något fett, skulle kanske sätta i något mjukare stift
– Eller gasa hårdare ; )

Åtgärder jag gjort för att försöka få ordning på problemet.
Bytt impeller
Bytt babords avgasknä, gummistos och kyllimpa (volvo original). I samband med bytet förekom två olika packningar mellan knät och limpan, den ena sorten hade endast ett millimeter stort hål för kylkanalerna på kortsidorna, den andra sorten hade fullstora uttag. (någon som känner till varför?) – Jag valde hursomhelst de packningar som hade fullstora hål.
Bytt position på slangarna från värmeväxlaren.
Provar att blåsa i slangen från värmeväxlaren till kyllimpan.(upplevde inget stopp)

-Nu har jag kört slut på uppslag och hoppas på det finns någon här på forumet som känner igen problemet och har ett förslag på åtgärd.

Med förhoppningar
Janne

2017-07-11 12:15

Jan Söderman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jan
Då du redan bytt både limpa och knä så skulle jag tippa på att kylkanalerna på BB cylindrar är igentäppt och den sidan går med förhöjd temp, vilket resulterar i högre avgastemp. Att limpan inte blir varmare är för att den håller mer vatten.
Jag vet inte hur det är med v6or men har du avtappningar i blocket för glokylvattnet på bägge sidor så lossa dessa och se vad och hur mycket vatten som kommer ut på respektive sida och jämföra.
Jag hade liknande problem på en v8, där den gick såpass varm efter ca 60 minuter marchfart att de 2-4 aktra cylindrarna inte fick bensin, men inte så varm att den nöp.
Om så är fallet så är det toppar av och rengöring av kylkanaler.
Om ovan antagande stämmer så kan orsaken vara allt från gammal eller blandad glykol till läckande topppackning som gör att det kommer smuts i glykolvattnet.

2017-07-11 22:02

Jonas

Enligt sprängskiss så skall det sitta en avtappning på varje sida, strax akter och nedanför den mest alstra frostpluggen.
Glömde att nämna gällande att tempen är okej. Temp sensorn sitter närmast termostat/utlopp, men det är ju bara vattnet som cirkulerar som når dit. Är det stopp i några kylkanaler och några fungerar så kommer tempmätaren visa ok.

2017-07-11 22:12

Jonas

Tack för återkopplingen Jonas,
Uppslaget verkar logiskt.
-Nu har jag några friska trådar att nysta i, skönt att slippa vara sysslolös :(

// Janne

2017-07-12 14:02

Jan Söderman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Det skulle även kunna vara cirkulationspumpen som ger för dåligt tryck. Med lågt tryck och minsta motståndets lag så går det kalla kylvattnet bara de kanaler med minst motstånd även om de andra inte är igensatta.

2017-07-12 21:57

Jonas

Tänk på att "hålla isär" de två olika kylsystemen; färskvatten (=glykolblandning) för motorblock och ibland avgassamlare och sjövatten för värmeväxlare, oljekylare och avgasknä( det är här sjövattnet går in i avgaserna). Kolla för att se vilka delar som kyls med vad, och, viktigt, var gränsen går för de olika flöden i motorns olika delar. Cirkulationspumpen hanterar bara flödet i glykol/färskvattenkretsen, impellerpumpen sjövatten inklusive sista delen. Notera att vissa motorer har färskvattenkylning till avgassamlarna(limporna) men alltså ej till avgasknän.

2017-07-13 09:40

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Stort tack för all tankemöda, nu har jag några friska förslag att ta itu med.
Jag återkommer med lite kunskapsöverföring när jag nått resultat.
// Janne

2017-07-14 07:23

Jan Söderman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Som tur är finns det saker som fungerar utan att man begriper varför.
Efter att ha bytt packningar till de med små hål på kortsidorna fungerar kylningen perfekt :)
Har haft en del funderingar runt mottryck mm men inget känns troligt... men fungerar gör det.

2017-07-14 19:53

Jan Söderman
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jan
Skönt att det ordnade sig med temp problemet. Då bör du kunna utesluta mina tidigare spekulationer om glykolsystemet.

Dock tror jag tyvärr ändå att du har kvar ett grundproblem som är för dåligt tryck/flöde i sjövattensyatemet som orsakade detta.

Återigen minsta motståndets lag, SB limpa är närmare och har mycket kortare slang och därav mindre motstånd. Med stora hål klarade inte impellern att ge tillräckligt med vatten till BB limpa. Troligen skulle det fungera om du nu satte stora packningen bara på BB.

Du skriver att du har ny impeller, 431an har ingen oljekyl original och utifrån bilder har du ingen styrservo utan hydraulik. Så inga andra system i vägen för flödet.
Underligt.
Igentäppt i drevet, läckage i slangen mellan drev och sköld??

Jag körde själv med "stora" packningen mellan limpa och knä på min vp271 v8a utan problem i 5-6år.

Hoppas att det inte kommer tillbaka!

2017-07-14 23:15

Jonas

Helt klart lite klurigt, men om problemet återkommer (peppar peppar) har jag lite mer information att utgå ifrån, tack för det Jonas och alla andra som lagt ned tankemöda på problemet.
Ha en riktigt skön sommar!

2017-07-15 09:01

Jan Söderman

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies