!
Hej,
Har anskaffet en Coronet 21DC fra 1966, der skal gennem en større renovering.
På min båd, sidder der 2 stk luftindtag til motorrummet monteret på hækspejlet. På alle billeder jeg har kunne finde af 21DC sidder luftindtagene på dækket i de to agterste hjørner.
Hvad er den originale placering på en årgang 1966?
Mvh
Simon
Kik i arkivet
2017-07-27 20:26
Helle Rasmussen
Medlem
27 Seafarer II
32 Oceanfarer
24 Family
24 Family
24 Family
31 Seafarer
Längst bak på akter-/skarndäck måste vara rätt. I akterspegeln tror jag aldrig de suttit. Det måste väl synas spår efter originalmonteringen på din båt?
Detta är både en lätt och svår fråga! Placeringen kan man säkert hitta i arkivet men det är nog tyvärr så att de flesta 21:or redan från varv har för små luftintag. Denna fråga har tidigare diskuterats i tråden "21 DC friskluft till motorn". De formler som anges i ovanstående tråd är de som Volvo Penta rekommenderar. Min båt har fått en ny motor installerad och jag ser ingen möjlighet att följa dessa rekommendationer utan att frångå originalutseendet.
För en bensinare på 200 hk behövs ett eller flera intag för förbränningsluft med en sammanlagd tvärsnittsyta på 207 cm2. För att avleda strålningsvärme från motorrummet behövs två separata öppningar, en för tilluft och en för frånluft, vardera med en öppning (eller flera) på sammanlagt 248 cm2. Motsvarande värden för 250hk är 259 respektive 309cm2 och för 300hk 311/371. Observera att ventilationen alltså kräver två kanaler. Om man vill ha en diesel måste förbränningsluftens tilloppsyta ökas med knappt 40 procent.
I arkivet hittar jag två ritningar där dimensionen på luftintagen anges till 8,5 cm vilket ger en tvärsnittsyta på 57 cm2. 4 st (227 cm2) vilket då räcker för förbränningsluft upp till 225 hk. Sedan har vi ventilationen...
Kanske våra motorer räddas av att vi förmodligen sällan kör på max effekt särskilt ofta?
Någon som har en bra lösning?
2017-07-29 16:59
Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Motorrummet på en Coronet är ju ingalunda tätt på något vis och luft sugs in på många andra ställen än direkt i luftintagen så ha lite is i magen med att montera/göra hål tills man provkört ordentligt!! Inte säkert det är nödvändigt.
2017-07-29 19:51
Peter Flink
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det är hål bakom akterlanternan också...
Tak for alle de gode svar.
Mats, jeg har naturligvis tjekket under dækket agter, for at se om der er spor efter en reparation/lukning af original montering.
Det er der ikke, og jeg er derfor ret sikker på at monteringen i agterspejlet er original fra fabriken.
Det jeg forsøger at få afklaret er, om det er en one-off eller om det er noget der hører årgangen til.
De billeder og tegninger jeg har fundet i arkivet, har alle luftindtag på dækket i de agterste hjørner, så lige nu tror jeg mest at der er tale om en special bestilling på netop denne båd.
Mvh
Simon
Jeg har også en fra 66-67 den har heller ikke i siderne men jeg husker st jeg likkede huller i bagenden
Sådan her skal luftindtagene være på en Coronet 21DC fra 1966....!
2017-07-31 10:16
Jørgen Andersen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag har en 66:a utan "kuporna" på akterdäck ("Wynner"). Jag ser inga spår av att det någonsin funnits. Kan de kommit senare? Jag har extra luftning genom ventiler i motorbänkens främre vägg. Hoppas det räcker till min 5.7:a (de verkar så).
2017-07-31 14:32
Christian Nord
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Christian
Tak for svaret! Der er noget der tyder på at de første både er bygget helt uden luftindtag.
Så må det jo være op til os at bestemme hvordan det skal gøres ;o) Jeg regner med at de ender oppe på dækket, som de senere modeller, men vi får se...
Mvh
Simon
Simon, Hans och Christian har ju helt rätt, om man får tro denna arkivbild från en 60-talsbroschyr. Där syns dock inte var luftintagen suttit istället.
Oj, där var jag sent ute...
Er selv ved at total renovere en årgang 1966.
Ingen luftindtag, udover det der findes under lanternevingen.
Simon, jeg var iøvrigt meget tæt på at købe den du har købt, men købte en af et ældre ægtepar på Nordsjælland istedet.
Fik en længere snak med tidligere ejer, men valgte den jeg har da jeg gerne vil renovere det hele selv.
Hade jag en orörd 66:a, skulle jag aldrig borra hål i skarndäck för att montera luftintag som aldrig suttit där. Heller då behålla de eftermonterade i akterspegeln.
Hej Benjamin
Det lyder spændende. Da vi også skal gennemrenovere vores, kunne det være sjovt at holde kontakten så vi evt. kan dele erfaringer undervejs.
Hvor har du f.eks. tænkt dig at få din båd malet?
Mvh
Simon
Ja, det ville være helt fint at holde kontakten. Jeg forventer det kommer til at tage ca 2 år.
Jeg har tænkt mig at sprøjtelakere den selv. Har gjort det på 2 tidligere både/biler - min nuværende båd kan ses her:
http://www.baadgalleri.dk/galleri/19950-daycruiser_diana_21
Der er også billeder af min tidligere Faaborg 20, den sprøjtede jeg også selv.
Har tænkt at gå min helt egen vej, og sprøjter fribordet som min Diana 21, hempel flag blå.
Har tænkt mig at lave alt selv:
Teak lanterner som de originale, teak dørk, aptering i mahogny/teak ud fra det demonterede mm.
Er lidt i tvivl omkring motorvalg, men satser på en ny mercruiser 4,5 mpi. Er som du også i tvivl omkring udluftning, men tror jeg satser på ikke at lave yderligere til at starte med, det er jo let at lave efterfølgende.
Vi du også renovere alt?
Dørk og aptering i cockpit var så vidt jeg husker ret nyt.
Der lå en ældre 3.0 mercruiser i, ikke. Dog helt funktionsdygtig.
Jeg bor i øvrigt i Svendborg, og du skal altid være velkommen!
Mvh
Benjamin
Hej Benjamin
Indvendigt er båden i ret god stand, så det er nok kun kosmetisk det der skal laves der.
Udvendigt skal alt males om.
Det er rigtigt at der ligger en 3.0 Mercruiser i den. Den giver lidt udfordringer, da den ikke er helt pålidelig. Tror den har stået stille for længe, så den er fuld at skidt. Vi overvejer lige nu alternativerne. Der var een der anbefalede at sætte en V8 small block diesel motor i, men jeg ved ikke hvilken løsning der er bedst....
hej, bilden som visas är väl Weekender, 21-fotaren hade väl inte de två luftintagen bakom lanternorna, eller? Beträffande behov av luftintag så var nog båtarna så "glest" byggda att luften hittade både in och ut. Sedan kanske man vill ljudisolera, vilket ju innebär att man stänger in ljudet och stoppar luftens fria rörelser, då blir luftintag nödvändiga. Det finns ju krav på ventilation idag som ej fanns då. Frågan är om det är nödvändigt att anpassa i alla avseenden.
Trevlig sommar
Tror inte det är en Weekender, för den har väl ett skåp bakom passagerarstolen? Min DC21 har luftintag bakom lanternorna, så också den ljusgröna båten 21:an längre upp i tråden.
simon hvad med en helt ny dieselmotor med bravo drev? mvh hans
Hej Hans
Det kan sagtens være. Har du et bud på en model, og en ide om prisen?
Mvh
Simon
hej igen simon kan du ikke skrive på mailen jeg får ekstra rabat på de første motorer men tror ikke jeg må reklamer herinde på siden eller ring 40154486
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.