!
Läste i en tråd att Penta D3 mekaniskt är lika Volvo D5. Det borde finnas ett intresse att utreda vad som krävs för marinkonvertering, nån som har kikat på detta?
Jag tycker nya marinmotorer är kraftigt överprisade och vill hitta något mer prisvärt
Såklart allt går, men, du behöver en hel del specialdelar, vilka separat sannolikt gör det dyrare än att köpa en färdigmariniserad motor. Du behöver laddluftkylare, oljekylare, vattenkyld turbo, avgas och kylvattenpump, samt sannolikt annan svänghjulsdämpare. Dessa delar brukar gå att få tag på, men dyrt. Tänk på att du sannolikt ej kan sälja till fullt pris den dag du vill sälja båten. Kanske bättre att köpa en sliten motor och renovera, alt. annan och "prisvärdare" motor. Håller med om att priser på marinmotorer är väldigt dyra, du får en ny bil med samma motor som du betalar för drev + motor.
Berätta gärna om du hittar en bra och billig lösning.
Hej
Jag håller helt med Jans kommentarer.
Till han lista kan tilläggas att det troligen är andra kamaxlar , spridare i marinversionen. Sedan är det annan mjukvara .
2018-12-23 11:57
Ingemar Martinsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kamaxlar, spridare och pump är exakt samma, även turbo.
Mjukvaran är annorlunda.
Eventuellt svänghjulet också.
Känns inte som någon omöjlighet, speciellt inte om man har möjlighet att svetsa och greja lite själv.
Problemet är om man ska sälja den senare.
En annan möjlighet är att köpa en skrotad d3 och en fungerande bilmotor skruva över delarna.
Hur är det med vevstakar o kolvar?
Förr fick man ofta höra att dessa var kraftigare på marinmotorer.
Hur är det med lagerspel?
Faktum är ju att marinmotorer, så att säga, "alltid går i uppförsbacke"!
Det var mycket "troligen" och "eventuellt" i tråden... :)
Gissar vi bara, eller kan någon lägga fram fakta?
MVH
Johan
2019-01-11 17:08
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag listar vad som skiljer mellan maskinerna förutom det som är rena marindelar såsom avgasrör, kylning och intercooler.
Startmotor
Styrbox, annan progrsmvara, men samma boschnummer, sladdarna till de två mittre spridarna är växlade pga den annorlunda mjukvaran.
Svänghjulet har en tand flyttad på triggerhålningen. Förutom att det är tyngre och inte av dubbelmassetyp på marinmotor.
Misstänker dom gjort så för att man inte ska kunna sätta den i bil.
Sedan finns det ju styrplatsutrustningen som är interface mot instrumenen, men den kan man klara sig utan och koppla in egna analoga instrument.
Frågan är om det inte finns enklare motorer att konvertera. Det blir svårare att serva en konverterad Volvo, vem åtar sig...
Dubbelmassesvänghjul har många bilar för att få ned vibrationer, mellan de två delarna isvänghjulet sitter vibrationsdämpande element, dessa slits och då måste svänghjulet bytas. Detta kan ske efter 20 30 tusen mil vilket många bilägare dyrt erfarit.
Sant, om man vill ha det enkelt att konvertera ska man nog välja en bensinmotor.
Eller ännu enklare att köpa en färdig V6 maskin från tex drev.se.
Om man absolut vill konvertera skulle jag använda en Volvo 960 sexa, 850 eller V70 GLT bensinmaskin, då kan man köpa en massa fina delar tex motorfästen vattenpump svänghjulskåpa till Vp d3 som passar direkt på utan att man behöver tillverka dessa delar. Avgaslimpan måste man tillverka.
Härligt med fakta, vilken kunskap det finns i detta gänget!
2019-01-14 10:40
Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Om ngn är intresserad av att veta hur grejorna ser ut så får ni fråga, jag kan lägga ut bilder eller så kan ni komma ut och kika, vi bor i Vaxholm.
Hej Johan!
Du har mycket kunskap i ämnet.
Jag hoppas att du kommer till Coronet träffen i Vaxholm 23-25/8 2019. Då skulle vi kunna prata vidare om detta.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.