!
Jeg skal bytte motor i min 24 Midi. Nåværende motor er GM 125 Diesel, og jeg vil bytte til en større diesel. Har noen en motor å annbefale? Vet noen hva maks dimensjonene på motoren kan være (hvor stor motor har jeg plass til, lengde, bredde og høyde). Lurer på å kjøpe en 7,3 l 185 hk ford diesel med målene h 82cm l 82cm b 72cm. Jeg har gjort mål inni motorrummet og funnet ut at både bredde og høyde bør gå. Men hvor lang kan motoren være?
Venter spent på svar
2002-09-01 21:55
Njål Bjelland
Jeg har i sist vinter montert en ny dieselmotor fra Stayr, en 6 sylindret motor på 212 Hk. Dette fant jeg som eneste og beste alternativ. Motoren er ca. 100 cm. og passer perfekt i motorrommet. Jeg marsjer i 26 knop, toppfart 36 knop.
2002-09-19 08:33
Knut Rishovd
Visst går den motorn in i din Midi 24, men den är fel för båten. 24 Midi, 24 DC och 24 Cabin är alla byggda på det av Jim Wynne ritade 24-fotsskrovet. Detta är ett skrov som går mycket bra att åka fort med. Toppfart upp till 50 knop går bra. Du bör sätta i en motor på minst 250 hk. Ett mycket trevligt val vore en stor V8a på 300-400 hk. Vill du åka diesel så sätt in t.ex en VP KAD44 eller ännu hellre en KAD 300. Då får du en bra båt. 7,3 liter och 185 hk gör att du kommer åka på planingströskeln hela tiden och båten inte komma till sin rätt.
http://www.langbeck.se
2002-09-21 21:48
Björn Langbeck medl 505
Hei, noen erfaring med KAD42 ? Er det plass til både KAD44 og 42 ? Takk,
2016-07-26 17:55
Helge Falkendal
Hej
Jag byter just nu motor i min 24 Weekender. Mitt val föll till sist på 2 x AQ 151C som jag låtit renovera och modifiera. Skälen till detta var flera, men grundläggande för mig var att jag vill ha kvar de gamla utseendet på båten med reglage, instrument och dubbla motorer.
Mina erfarenheter är att det inte finns vare sig ekonomiska fördelar eller tekniska fördelar med dubbla äldre motorer.
Jag rekommenderar alla att sätta in singelmontage V8 i 24 Midi och 24 Weekender på +280 hk. Det är i mina ögon det mest praktiska och ekonomiska. Sen mår båten bra av att ha den motorstyrkan där bränsleförbrukningen ändå blir relativt låg.
Jag vet att Ramsmora Marin på Ljusterö har ett fin-fint komplett motorpaket till salu (demo från båtmässan) på en modern Volvo Penta V8 med drev, reglage m.m. Jag övervägde starkt att köpa det till min båt.
Lycka till!
2016-07-27 07:41
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Jag bytte för ett par år sedan en AQ170 mot en renoverad AQ271A V8 med 280-drev i min Midi. Den funkar bra men det är ju fortfarande en gammal motor, istället skulle jag lagt till ett antal tiotusen och köpt en sån här:
https://www.blocket.se/vastmanland/Ersattningsmotor_passande_Volvo_5_7_GM_315HK_51406140.htm?ca=3&w=3
2016-07-27 14:12
Henrik Yberg
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag kan rekommendera en Huyndai V6 common rail diesel, den väger 100 kg mindre än en kad 42, och har mycket bättre bränsleekonomi, den är lite högre,men tar man bort motortäckningen, som är av plast , så blir den markant lägre. En vän till mig monterade två i sin parad, bytte ut sina kad 42 or, och fick nästan samma
Fart, men förbrukar idag ca 1,2l -1,6 per nm, med dubbla motorer.beroende på fart. -200 kilo i aktern.
2016-08-16 05:50
Markku Tarvainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jeg ønsker å fortsette med twin installasjon og vurderer å erstatte 2 vp 140A med 2 stk 3.0 liters Mercruiser. Noen som vet om de vil passe som Som erstatningsmotorer. Vil det bli nok fart i båten med disse motorene ?
Det blir nog bra, bara dom får plats bredvid varandra!
Hej Harald. Jag har 2 x AQ151C i min weekender. Det drar ganska mycket bensin när man gasar på.. jag skulle sätta in en ny V8 och eventuellt komplettera med en bogpropropeller. Fast har du ekonomi så varför inte dubbla D3? :)
2017-06-29 18:35
Wilhelm Tersmeden
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Bulle har 320 hk 6,2j mercruiser bensin
Topp vår 42, høst 38
Midi 24. Båten tåler det godt, marsjer 30-32
2017-06-30 00:06
Thomas Jacobsen
hej, jag har en Weekender, bytte för 6 år sedan från bensin v8 till Mercruiser 2,8 l 200 hkr. Använder original(?)drev, vp 280 och det räcker gott. De nya Mercruiser har commonrail och ger bättre effekt. Delar Tersmedens uppfattning; ingen idé att ha dubbla motorer (sett ur ekonomiskt och drift mässigt perspektiv) men originalaspekten kan ju ha ett värde. Mercruisermotorn har en, som jag tycker, viktig fördel, den saknar kamrem som kräver byte, ofta bökigt, dvs dyrt. En annan faktor att tänka på är motorvikten, VP d4, en utmärkt motor är i weekender för tung, den ligger kritiskt djupt med folk i baken och tyngdpunkten blir inte bra. Motorn orkar dock driva ekipaget utan problem.
Hei
Jeg har en 2002 mod Volvo Penta 5.0 GI på 250hk bensin I min midi med VP SX drev !
Fungere utmerket med denne installasjonen og gjør alltid 35 knop +.
Jeg mener selv at disse båtene har det best med bensin motor:-)
I think you shall not put a big diesel in a 24 midi. it is just not design for it and it will be too heavy. The 24 midi is a speed boat for day trip. i would say one engine is nice a you minimise the maintenance (2 engines = 2 stern drive, 4 propellers if duoprop, 2 filters, parts x2 etc. We just changed the old VP AQ231A for a home built V8 chevrolet block 350 cid 5.7 liters (actually the prvious volvo penta has exactly the same built: volvo penta was buying the chevrolet block and building the marine outfits around it. It is a very reliable engine. Now we are just tuning it. it give a massive torque and lift the boat like if it was 100 kg to plan at +15 knots. it costed me around 100.000 Nok all included. with the renovation of the stern drive DP290. See pictures of renovation and engine here: https://www.facebook.com/mbjohnsteed
and a 24 midi deserves a bensin engine. Indeed. Not diesel. More punchy and that is what you need. You don't go for long trip with a 24 midi.
Bytte från 2xaq130 till en 6,2 l Mercruiser med Bravo III för några år sedan i min Midi - det blev en helt ny båt. Lämplig marchfart för Midi är 32-34 knop, iaf med lite krabb sjö i Stockholms skärgård. Med min drivlina är planingströskeln obefintlig, marchar skönt i 32 knop (om man hinner navigera :-)) och har du bråttom gör den gott och väl 42 knop nästan oberoende av last.
2017-07-10 09:02
Johan Larsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.