!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Ny el begagnad motor?

Jag är på väg att byta min AQ 150/200 på min DC21a. Jag tror att det är orginalet som sitter i. Det behövs renoveringar och då kan det ev vara klokare att byta. Vad jag behöver hjälp med är hur man ska resonera runt begagnat el nytt. Har ni några funderingar runt detta. Jag misstänker att om jag köper beg så ska den inte vara för gammal och då kommer priset ändå vara hyfsat högt. Vore spännande att få ta del av alla tankar.

2005-03-21 18:04

Ove Ramel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hei ! Har en 21 Cabin fra 1965. Kvittet meg akkurat med AQ110/200 og har nå en 1987 V8 AQ225F/290DP klar til innmontering. V8'ern er ferskvanskjølt og i god stand. Prisen var kr 35 000.- NOK. Det var rett og slett ikke noe alternativ å kjøpe ny motor. Alderen skremmer ikke da dette virkelig er en motor i god stand. Dette er vel også en GM 5.0 L som er meget kurant å vedlikeholde. Ferskvannskjøling er dog et absolutt must. Ny diesel på 180 - 200 hk + nytt drev vil sikkert koste minst kr 150 - 200 000.- Da er drivstofføkonomi et dårlig argument. Jeg utfører alt arbeidet rundt innmonteringen selv. Hvis du skal sette bort dette kommer det til å koste en god del. Regn også med at du finner råte i forsterkningsplaten i hekken !! Jeg trodden min båt var tørr og fin, men den gang ei ! Her må det innerste laget glassfiber skjæres bort, og den råtne finérplaten fjernes helt. Ny plate skjæres til og festes med nytt lag med glassfiber. Har du råd setter du alt bort, men det krever en del pågangsmot og masse tid hvis du skal gjøre dette selv.
Håper dette oppfattes som et konstruktivt innspill !
(Hvis noen ønsker kan jeg legge ut bilder av arbeidet etter hvert som det skrider frem.)

Mvh
Bjørn Authén medlem nr 841
21 Cabin 1965

2005-03-22 19:52

Björn Authén
Medlem
21 Explorer II
21 Daycruiser

Tack för ett väldigt bra resonemang. Det är det jag behöver för mina funderingar. Jag ser gärna bilderna från ditt motorbyte. Det var intressant med att akterspegeln är rutten runt skölden. Sådana tips är oerhört värdefulla att kalkylera med innan man sätter igång.

2005-03-23 08:34

Ove Ramel
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Kommentaren under kom fra Uwe i Göteborg.
Jeg tror det viktig å merke seg at jobben med akterspeiljobben og motorinnmontering ikke er gjort i en fei.
Skaffer meg nå nødvendig kunnskap i form av litteratur og kunsultasjon med experter.

Fra Uwe:
Hej,

att bytta akterspegel och instalera en ny motor kräver kungskap och
erfarenhet med plastarbeten. Mitt råd är att du rådfråga med ett varv i
närheten och diskutera jobbet. Vi på YoYo Marin i Göteborg utför sådana
arbeten. Bytta av akterspegel och motorinstallation kosta mellan 12 000 och
16 000 SEK hos oss.
Vill du göra jobbet själv får du leta efter litaratur som beskriva sådana
arbeten.

Hälsningar Uwe Schrieber.

2005-03-23 11:46

Björn Authén
Medlem
21 Explorer II
21 Daycruiser

Her et fotoalbummet af mit projekt med at skifte mercruiseren med alpha drev ud med en Volvo med 290 dp drev.
Der var råd i agterspejlet.

http://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/1193-renovering_af_motor_og_motorrum

2012-10-03 21:21

Jan Strøyer Sørensen
Medlem
31 Aft Cabin

Tänk på att röta även kan finnas runt evt. badplattformars infästningar, behöver inte vara runt hålet för motorgenomföringen. Alltså beräkna byte av hela akterspegeln. Själv har jag bytt på tre båtar, senast min Weekender. MEN, jag har i alla tre fallen plastat hela akterspegeln och avstått från plywood, Det blir ett omfattande plastarbete, men det kommer aldrig att ruttna. Lycka till,

2012-10-04 08:31

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies