!
Hej,
jag har en 24 Weekender med en Volvo 5,7 och 280 drev. Prop 15 x 19. Marschfart 24 kn och ung 3500 rpm. Bränsleförbrukningen ngt hög, milt uttr. trivs med båten. Motorn fortf helt OK drevet också. Volvo säljer just nu KAD32 med duoprop för 160000:-, effekt 170 hkr. D har testat med Flipper 717 (skrovvikt utan motor 1800kg med 2200) och når 30 knop med KAD 32 och når 32 kn med GMC 4,3 (V-6). Att jag inte når nuv maxfart (c:a 35 kn nyvaxad, ren botten etc) kan jag bära men orkar den lite last =passagerare?. V-8 mullret försvinner förstås. Jag gillar båten. Steyr är ett alternativ men ngt dyr, c:a 210000 - 240000 SEK i dagsläget, förslag, synpunkter? vad har ni och hur är det?
Hej Jan!
Jag har en 24 midi (samma skrov) med en AQAD40b (165hkr original men lite uppskruvad), den gör 31 knop på max (3600 rpm) och 24 knop på marsch (2900 rpm) med 280 drev och 16x19”prop. Bränsle förbrukning ca: 1.2 liter/nm. Jag har nu fått sådan snurr på min maskin att jag behöver prova med större propeller 16x21”
Min chef har en ny KAD32 med duoprop i sin Weekender och är mycket nöjd. Han har ungefär samma prestanda som jag, fast bättre ax pga. kompressorn. Det ända som han inte gillar är den höga ljudnivån som kompressorn ger vid låg fart 10-12 knop.
Skulle jag byta motor skulle det antagligen bli en D4 eller varför inte en D6 när min ändå är förlängd i motorrummet så sexorna får plats. Fast dessa motorer är väldigt dyra.
Det är omöjligt att jämföra motorer mellan olika båt tillverkare, när botten beskaffenheten hos olika märken är helt olika, Flipper har en väldigt flack v-botten vilket gör dom lätt drivna men med avsevärt sämre komfort vid lite vågor.
Åker du mycket är en diesel att föredra. Men om turerna inte blir så talrika och långa kanske man skall överväga en bensin motor som är mycket billigare i inköp, samt har lägre ljudnivå. Man får ganska mycket bensin för mellan skillnaden i pris mellan bensin och diesel motorer.
Hoppas du fått lite kött på benen.
Hej Jan!
Der er mange muligheder inden for benzin og diesel motorer. For mit vedkommende er dieselmotorer for dyre i anskaffelsespris. Jeg vil også synes at 170HK er i underkanten til en 24 Weekender. I tyskland kan du køpe en ny 5,7V8 med 310 HK for omkring 40.000SEK. Motoren har elektronisk tænding, højere kompresion end din gamle og er forbedret på mange punkter. Motoren passer på dit eksisterende drev og du skal kun genanvende starter, generator, manifolder og søvandspumpe. Jeg overvejer at lægge to af disse motorer i min 32 Oceanfarer. Pris forskellen mellem diesel og benzinmotor er dermed ca. 120.000Kr Og i Danmark er prisen på diesel kun 1 KR lavere pr liter. Så for mig kan det absolut ikke betale sig at skifte til diesel, når man tænker på den høje anskaffelsespris! Men det er naturligvis forskellige meninger om dette.
Tack för dessa svar, jag får väl avvakta, kanske fler tips och råd.
2005-05-31 12:50
Jan Kumlien
Hej Jan, jag satte i en VP 5.7Gxi 320 hk med DPS-drev och F5-propellrar år 2003. Marschfart 26 kn 3000 varv toppfart 43 kn vid gynnsamma förhållanden. Bra jämförelse mellan ett VP bensin och dieselalternativ i senaste numret av Vi Båtägare. Själv tycker jag det känns helt rätt med en bensin-V8. Det lönar sig att ringa runt till olika varv och fråga om ett paketpris på byte inkl allt. Kom och titta på min båt på Träskö-Storö 11 juni eller hälsa på hos mig på Gällnö. Kåre 0733-669169.
2005-05-31 21:47
Kåre Bremer
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jan, en sak till, bensinförbrukningen är 1.3 liter mätt från tankning till tankning, dvs inklusive start, tomgångskörning och blandad körning - jag kör mest korta turer. Med min gamla VP 5.7 260 hk var förbrukningen 1.8 liter. Kåre
2005-05-31 22:00
Kåre Bremer
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej
Med de benzin priser der hersker nu om dage, kan man godt få den tanke at man evt. kunne 'nøjes' med mindre end 300HK, i sin 24 Weekender. Jeg vil derfor gerne høre om der er nogen der har erfaring med fx. en VP 4,3GXI på 225HK. Jeg går ud fra at den er noget mere økonomisk end de alternativer der er herover.
2007-11-01 14:51
Michael Dam
Hej Michael,
Jag har en Weekender 24 med en VP 4,3 GI från 00 eller 01. Tror att det är 205 Hk istället för 225 Hk. Har också DP-drev vilket gör att båten har en maxfart på 37 knop och accelerationen är även den mkt bra. Exakt förbrukning vet jag inte men runt 1 och 1,5 beroende på körning.
/Johan
2007-11-02 08:29
Johan Ploom
hej
innan jag köpte min Weekender tittade jag på en annan med en Volvo 145(?) dvs en 4-cyl motor med c:a 145 hkr. Den gick upp i c:a 20 knop på topp med minimal last. Det var ju ett billigt alternativ. Detta sagt som vägledning för vad man kan förvänta sig.
2007-11-02 10:43
Jan Kumlien
Hej
Jeg har en 24 weekender, med en 3,0l 135hk. Mercruiser, der er ca. 10 år gammel, men har kun sejlet ca 100 timer. Jeg kan kun få den op på ca 18 knob, ved 3600 o/m, det er ikke muligt at få flere omdr. ud af den med en 15 1/4"x12" skrue.....Dens max. omdr. er 4800 o/m.
Jeg overvejer meget at lægge enten en V6 eller V8 i båden, og jeg tror det ender med en v6 MPI med 225 hk......
Hilsen Søren
2007-11-02 12:03
Søren Søndergaard
Hei.
Jeg har en 24 Cabin -69, også med samme skrog som 24 Weekender, med Volvo Penta V8 5,0 Gxi med 270 hk./ F3 DP Det fantastiske med V8 er at båten akselererer like fort uansett hvor mange/hvor mye vekt ombord. Det samme med toppfarten, som ligger rundt 37/38 knop (5000 omdr.) Cruising speed ligger på ca. 27 knop (v/3700 omdr.) Forbruk v/cruising ligger under 1,5 l/n.m
Jeg har hørt at cruising speed/toppspeed kan bli noe høyere v/ bruk av F4 propellere, men at det kan gå utover akselerasjonen.
Det er dog deilig å ha en V8 i båten !!!
Lykke til !
Morten Swang
2007-11-02 13:34
Morten Swang
hej søren du skel da have justeret lidt på din skrue eller have en mindre den skal kunne tage max omdrejninger ellers belaster du motoren alt for hårdt mvh hans
2007-11-03 18:01
Hans Ostenfeldt
Hei; Min weekender har en Mercruiser 350 MPI, 300Hk m/ Bravo1 drev, en meget bra kombinasjon. Tidligere satt der en Mercruiser rekke 6-ser på ca 170 Hk som var i minste laget.
2007-11-04 02:30
Einar Kindem
Hej Hans
Det har du ret i, jeg har prøvet en mindre skrue og det gav ikke det helt vilde, samtidig har det ikke lykkedes mig at finde mindre end 11" stigning til Alpha drev....!!!! Men alt andet lige synes jeg ikke der er meget ved at skulle sejle med håndtaget i bund, "bare" for at få den op på 20 knob, det ville være rart med lidt overskud..
Søren
2007-11-04 22:11
Søren Søndergaard
Hej Hans
Er du sikker på at tændingen står rigtigt, jeg havde en 3,0 LX i min gamle båd. Der var en verden til forskel når tændingen stod rigtigt.
Jørgen
2007-11-05 08:52
Jørgen Pedersen
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.