!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Familyskrov, skillnad mellan 24 och 26 fot?

Hej, håller på och letar en bra "passbåt" för transport av familj och grejor till sommarstället i Sthlms skärgård. Tycker att Familymodellerna verkar perfekta för ändamålet. Jag vill dock inte ha en båt som stampar, stöter och slår när det blir lite krabb inomskärssjö. Beträffande sjöegenskaperna har jag dåliga erfarenheter av Flipper 760 som annars är en alldeles utmärkt båt. Jag har läst flera tester i gamla båttidningar och tycker mig förstå att 26:ans skrov är ganska platt i botten med någon form av inbyggda trimplan som får båten att gå på näsan över 25 knop. 26:ans skrov blir därför ganska "stampigt" enligt tester. Däremot skall 24:ans skrov vara mer V-bottnat (20 grader) enligt ett test och ha utmärkta sjöegenskaper. 24:ans skrov skall dessutom, enligt tidningarna, vara ritat i USA på 60-talet då bensinförbrukningen inte spelade så stor roll. Jag tror mig förstå att de smalare 24-fots modellerna har detta skrov men 24:a Familyn har ett bredare skrov? Är därför osäker på vilken bottenvinkel Family-24:an har. Kan någon av er experter upplysa mig? Men, det viktigaste är om 24:an är "stampig" i sjön eller inte. Är hon lika bra i sjön som de erkänt bra smalare 24 modellerna eller är hon som en 26:a?
Mycket tacksam för svar önskar en kommande klubb-medlem

2005-10-11 13:41

Jan-Olof Danielsson

Du verkar ha fått allt klart för dig. 24 Family ska ha 20 graders bottenvinkel vid aktern. Min har det i alla fall.
Nosen behöver komma ner lite i sjön. Annars är 24 också stampig.
Lycka till

2005-10-11 17:09

Anders Deros
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Förtydligande...
Att man behöver få ner nosen lite tror jag beror på att dagens båtar är mycket tyngre i aktern än vad dom var när dom levererades för ca 30 år sedan. Vi har oftast tyngre motorer, fler batterier, ankarspel etc etc.
Jag som bara har 280 drev utan powertrim fick en helt annan båt när jag flyttade in drevet i läget närmast aktern.
Dock behöver jag fortfarande vid sjö använda trimplanen lite då och då.
Ett drev med Powertrim är fömodligen att föredra. Trimplanen bromsar ju lite och det slipper man förmodligen med Powertrim.

2005-10-12 10:14

Anders Deros
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Family 24:an har enligt originalbroschyr 15 gader i botten.

2005-10-12 22:37

Johan Nurk
Medlem
Patrol boats

Family 26 er en Family 24 der er forlænget med ca.60 cm. i agterdelen af skrog og dæk. Ingen forskel i bundvinkel. Kun en svagt nedadgående bund de sidste 60 cm der virker som en form for trimflaps, således at skroget agter får et bedre løft ud af vandet med en mere behagelig vinkel under planende sejlads. Det længere cockpit med motorernes vægt ca 60 cm længere væk fra den tunge del med overbygningen, giver jo et tyngdepunkt i båden længere mod agter der ellers ville give båden en højere planingstærskel, om ikke man havde indbygget denne trimfunktion i bunden agter. Præcis det samme gjorde varvet da man forlængede Coronet 30 Oceanfarer til 32 Oceanfarer. Man forlængede båden 2 fod og gav bunden agter et løfttrim, intet andet. Man har i begge tilfælde opnået at få en mere harmonisk og velsejlende båd, som når den er korrekt trimmet ikke går forover ved de hastigheder den er konstrueret til. De omtalte både er jo typiske familiefartøjer med bundfacon der er konstrueret til at give sikker og komfortabel sejlads, også i dårligt vejr, selv ved en god hastighed. De er bygget til maxhastigheder i området 30-34 knob. Der findes andre Coronetbåde der er konstrueret til endnu højere hastigheder om det er det man prioriterer. I alle tilfælde er forståelsen af at trimme drev og trimplan korrekt meget vigtig for at båden skal kunne gå rigtigt i søen, det er der de fleste gør fejl som båden med urette får skyld. for. Man må blot tænke på at man må aldrig sige om en mand at han er en dårlig bådfører ligesom man aldrig må sige til ham at han er en dårlig bilfører. Gør man det, har man fået en uven for livet. Mvh. Finn 1786.

2005-10-13 01:23

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jan-Olof,
Min Family 24 har en nedåtgående "hook" i bottenformen längst akterut. Det är alltså inte bara 26:orna som har det. Denna fråga har varit uppe tidigare i forumet, och det verkar som det finns 24:or både med och utan "hook".
Hooken gör att min båt går lite på näsan från ca 30 knop. Bl a på grund av skrovets breda bog kan den bli stötig speciellt med sjön snett framifrån, om man inte justerar med trimplanen.
Jag skulle tro att 24 Midi-skrovet passar dina preferenser bättre.
Mvh
Anders Z

2005-10-26 21:50

Anders Zimdahl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Jan. Dit indlæg er helt korrekt i alle punkter. Om du oplyser hvilken motor/motorer er din båd originalt født med og hvilket år er den produceret, skal jeg give dig forklaringen på 24 Family med indbygget trim/løft i bunden agter. Mvh Finn 1786.

2005-10-26 23:30

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Undskyld fejlen Jan, men mit sidste svar var faktisk til Anders Z.

2005-10-26 23:34

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Finn

Min 24 Family har den omtalte trimflaps i skroget
I agterspejlet er der i fiberen indstøbt nummeret 112 550
jeg tror at den er født med et AQ170 (B30), har i foråret monteret en AQAD40B
Kan du udfra ovenstående fortælle mig årgangen på min Family

Mvh Jan Helbech

2005-10-28 12:40

Jan Helbech

Serienummer 112 550 innebär att du har den 112:e 24 Family från premiäråret 1970.

2005-10-28 14:02

Fredrik Steen
Medlem
30 Oceanfarer
Okänt

Jag har serienummer 115550 på min 24F och det skall vara en 72´a. Kan det stämma?

Mvh Henrik

2005-10-29 16:32

Henrik Tovén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Henrik. Nej desværre, din båd er produceret 3 både efter Jan Helbech`s i året 1970. Det sidste tal (0) i dit serienummer angiver året i 1970,erne hvor skroget er produceret og det er vel egentlig det der gælder, da skrogene ikke stod ret længe før de blev monteret til en færdig båd. Da du er medlem kan du finde disse og andre nyttige oplysninger i kolonnen her til venstre under "vanlige frågor". Mvh. Finn 1786.

2005-10-29 17:35

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tackar för upplysningen

Henrik

2005-10-29 20:54

Henrik Tovén
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Finn,
Som svar på ditt inlägg 2005-10-26: Min 24 F är byggd 1970, och originalmotor var en VP B30. Kan du förklara varför vissa 24 F har hook och andra inte?

Mvh
Anders Z

2005-11-01 14:06

Anders Zimdahl
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Anders, jeg mener at huske at 24 family skrog der fra værftet var beregnet til kun at skulle have 1 motor, nemlig typisk B30 på 170 hk, blev bygget med trim i bunden agter for at hjælpe båden til lettere at komme i planing og dermed højere fart ved at give den lidt løft fra det indbyggede trim i det agterste forløb af bunden. Disse både kan godt, afhængig af vægtfordelingen i båden, have en tendens som følge af dette trim til at løfte så meget i agterskibet ved høj fart, 29-30 knob og derover at de går lidt forover (overplaner), men de var heller ikke tænkt fra værftet til højere fart end den ene motor kunne give. Andre 24 F bygget med 2 motorer havde almindeligvis ikke dette indbyggede trim da det ikke var nødvendigt for at få båden hurtigt i planing på grund af de ca. 100 Hk mere og kun en relativ beskeden mervægt. Disse både havde power nok til hurtigt at komme i planing med normalt bundforløb og er bedre til lidt højere fart. Håber det gav mening Anders. Mvh. Finn 1786

2005-11-02 02:58

Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies