!
Hejsan alla!
I och med att jag demonterar och tätar mina rutor, på min 32 OF, kommer jag även att byta ut Mahognyskivan på insidan kring rutorna (eftersom denna är fuktskadad vid nedre kant). Jag kommer att sträva efter att få resultatet så nära ursprunget som möjligt.
Nu kommer den stora frågan till dem som vet:
1. Vilken sorts Mahogny har man använt på skivorna till inredningen?
2. Vilken typ av lack (och förfaringssätt) skall man använda sig av för att komma så nära orginalet som möjligt?
Hälsningar från Pål
2006-01-20 13:18
Pål Nybom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Pål.
Jag är tämligen säker på att det är Hondurasmahogny. Den är lite dyrare men 100 gånger snyggare än vanlig Mahognyfaneer. I min 32a bytte förra ägaren dessa skivor och tyvärr satte han i vanlig mahogny och det syns verkligen, det ser billigt ut.
Mvh Anders
Knivskuren ska den vara. Jag gjorde jobbet och problemet var att de skivor som fanns till salu var för korta så jag fick lägga in en skarv på toaletten..se Så gjorde jag# i menyn..Rufftak 30 OF
2006-01-20 19:07
Bengt Wåhlin
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej !
På en del bilder på coronet-CD:n kan man se att mahognyn är randig i färgen.
Enligt uppgift från en leverantör så kallas denna kvalitet "Sapeli" och anses vara av hög kvalitet. Precis som Bengt säger så är den knivskuren (och alltså inte svarvad). Man kan också kolla hur (vilken slags lim) plywooden är limmad. Det kan ha betydelse om den utsätts för väta.
/Christer
Tack för era snabba svar Anders, Bengt och Christer!
Jaha, inte helt oväntat :-) sitter jag nu med två olika förslag till Mahogny.
Tidigare rådgjorde jag, på distans, med min far.
Osedd, enligt min beskrivning, tyckte han att det lutade mer mot Sapeli. (förmodligen lika god kvalite, men inte ansedd som lika exklusiv som Honduras).
Men jag känner att jag skulle vilja få helt klara besked om vilken typ som använts vid tillverkningen (då jag vill hålla mig till originalutförandet så långt som möjligt).
Är det ingen med 100% säkerhet som vet vilken typ som använts?
Bengt, en mycket fin beskrivning av ditt rufftaksrenovering!
Hälsar Pål
2006-01-21 14:00
Pål Nybom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Pål här får du ytterligare tips ang mahogny till din OF .Fick av min fru boken Lust av Steffo Törnqvist , där är ett repotage ang Coronet på 12 sidor , det anges att mahognyn skulle vara handplockad direktinporterad shorea-mahogny från ön Negros i Filipinerna . frågan är vad en normal trävaruhandlare svarar på önskemål att köpa denna mahogny. Har du möjlighet ta med ett stycke inredning pentrylåda eller liknande när du handlar trädetaljer kan du lättare få harmoniserande ådring . Är den mahognyn som ska bytas orginal , kan ju den vara lämplig att ta med . Till lackning , har jag användt Rylard det är en en komponet oljebaserad lack , har hört att den används på Rivabåtarna .då bör den klara även Coronetägares krav . När man lackar faner är det utomordentligt viktigt dränka in ändträet ,fukt kondens tränger lätt in man märker det sällan förän det är försent att åtgärda. avlutningsvis roligt höra du äar mån om orginalutförandet Lycka till med renoveringen Hälsning Lars Göran .
I Danmark findes en fabrik som laver marineplywood efter samme specifikationer som den der oprindelig blev brugt i Coronet bådene.
du kan finde dem på: www.plywood.dk
2006-01-23 10:06
Preben
Kolla med erfarna möbelsnickare, dom har ofta gamla sparade partier av gammalt virke typ +30år. Hos dem kan man faneraom sina gamla skivor till riktigt bra resultat.
2006-01-24 11:15
Nieminen 24F & 32OF
Hejsan Lars-Göran, Preben och Nieminen!
Tack för er delaktighet!
Jag var ut på nätet och kollade på olika Mahognytyper och Shorea verkar vara mest lik. Då återstår det bara att beställa dylik :-) .... kan säkert bli ett litet problem.
Jag har tänkt maila bilder på min Mahogny till fabriken i Danmark. Kanske kan jag få hjälp från dem.
Fast bäst är det förstås om lokala snickerier kan ha hemma på hyllan. Måste kolla det oxå.
Tack och ha det gott!
Hälsar Pål
2006-01-25 19:46
Pål Nybom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
All mahogny i Coronetbåtarna, i alla fall på 60- och 70-talen var Shorea från Fillipinerna. Vad som hände på 80-talet vet nog ingen. Man gjorde egen, väl tilltagen plywoodfaner. Med andra ord går den att slipa en hel del utan att man går igenom. Har du provat att skrapa/slipa bort fuktskadorna? Lite missfärgning går ju att dölja med bets.
Hejsan Fredrik!
Tack för ditt inpass!
Det har gått så pass långt så att limmet släppt och faneren har delat på sig. Det ser inte ut som om det skulle finnas någon räddning för den.
Hälsningar från Pål
2006-01-26 12:38
Pål Nybom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Det går visst... Min toadörr hade släpt till & från på hela vänstrasida pga fram rutan läckt en längre tid för den förra ägaren/a. Det gäller att få in lim överallt, smörpapper emellan, Mycket tryck mellan skivorna ..... 45min senare river du lätt med 320duk & oljar. Det blir som nytt.
2006-01-26 13:57
Nieminen
Hej Pål. Jeg har på et tidspunkt købt finer til samme formål som du, da min OF 32 var skadet af fugt indvendig i forkabinen omkring rutorna. Den type finer jeg købte blev indkøbt fra et dansk firma der hedder BOWA og er det firma Preben skriver om. Jeg havde en prøve på fineren i båden med mig til at sammenligne med så jeg kunne få hvad der var som originalfineren. Man skal huske at indvendig aptering der udsættes for sollys og alm. dagslys gennem årene, kan forandres lidt i farven, normalt til lidt mørkere farve. Dette kan afhjælpes ved lidt forsigtig behandling før lakering med bets så samme farve som den øvrige aptering opnås når der lakeres. Men prøv først på en træbit. Fineren hedder: Knivskåret Sapele 4,5 mm med 1,5mm yderside, kvalitet A/B. Den er det nærmeste på originalfineren jeg har fundet og der er faktisk ingen forskel at se. Årsagen til fugtskaderne kan ofte være regnvand der presses ind gennem de ventilationshuller der findes under sidekanten på kabinetaget over vinduerne. Når det regner og vinden blæser på siden af bådens rutor presses regnvand, der løber ned over kabinetagets sider, op gennem disse huller og ned indvendig bag finerbeklædningen. Jeg har indvendig med epoxy klæbet en 2 cm høj ramme omkring hullerne da det er nok til at forhindre vandet i at løbe ind i apteringen. Husk også altid at lakere bagsiden og kanterne til rutorna flere gange. Udvendig på den synlige side af denne finer beklædning ( ind mod kabinen) bruger jeg en enkomponent silkemat lak med let slibning mellem hver gang der lakeres. Mvh. Finn 1786.
2006-01-26 14:36
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tack Nieminen och Finn för era inlägg!
En fråga bara Nieminen. Varför skall man ha smörpapper emellan?
Hälsningar från Pål
2006-01-26 15:16
Pål Nybom
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Limmet fastnar i skivorna när det har torkat & drar medsig faneren...
... Min lagning gäller 24Familyn...
Hej Finn.
Er det muligt at du kunne vedlægge et billede/tegning af de 2cm rammer du omtaler. Jeg er ikke helt klar på hvad du mener. Jeg blev i efteråret ejer af en 32OF som altid kun har sejlet kanal/flod sejlads, og vil gerne undgå at påføre skader som andre har fundet udaf, hvordan kan undgås.
2006-01-27 09:17
Preben
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.