!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Mercruiser eller VP-drev?

Står inför valet av motorrenovering. I detta sammanhang blir ju drevbyte/motorbyte aktuellt. Finns det några viktiga uppgifter hos er om VP-drev kontra Mercruiser. Närhet till service etc är ju inte fabrikatberoende utan jag är mer intresserad av om resp tillverkare har ngn spec fördel/nackdel i sin/sina konstruktioner.
Svårigheter att reparera?
Jag är inte främmande för att köpa begagnat, men inte av äldsta sorten.. Den här typen av info får jag inte från tillverkaren såklart.

2008-02-28 19:49

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

hej om du ska köpa äldre drev så är nog vp 280 och 290 med singel eller duo bättre än mercruiser tex så har dom vatten pumpen inne i motorrumet vilket är en stor fördel då det är lätt åtkomligt vid kontrol eller byte av impeller dom är enligt min erfarenhet väldigt överdimensionerade. nyare drev vet jag inget om. lycka till

2008-02-29 06:22

jonas andersson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Vid mina motorbyten hade jag samma fundering som du. Min arbetskollega har en kompis som servar marindieslar och han rekommenderade absolut att använda VP 280-290.

2008-02-29 08:26

Alvar Möller
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Till Mercruiserdrev finns kompletta ersättningsdrev/underhus/överhus för en i alla fall billigare peng än vad VP tar för sina grejor. Men med tanke på det stora utbudet av begagnat till VP280-290 så kanske det kan vara ett lika gott val. Har haft både Mercruiser och Volvo Penta motorer. Båda har funkat fint, tycker dock att VP växlar mjukare och är lättare att serva (demontera,byta bälgar etc på) Nyare Mercruiser har impellern monterad på motorn och det är nog att föredra.

http://www.drev.se

2008-02-29 09:31

Johan Ottosson
Medlem
32 Oceanfarer
24 Family

Jag har erfarenhet av såväl VP som mercruiser. När det gäller mjuka växlingar är bravo dreven likvärdiga med VP(konkoppling). Alfa dreven har en "gripklo", liknade de som sitter i de flesta utombordare, detta ger ett klonkande ljud vid växlingar. Alfa drevet är världens mest sålda drev och har genom åren visat sig vara mycket pålitliga, välj dock generation 2.
När det gäller nyare mercruiser är dessa mer genomtänkta och mer lättservade än VP. tex oljebyte, filterbyten, lättare att kolla alla nivåer av olja och vatten då alla påfyllningar och avtappningar sitter framtill på motorn(även drevolja). Vid vinterkonservering töms motorn på sjövatten med några enkla handgrepp med hjälp av en pump och vaccumsystem(inget sölande med glykolhinkar).
Grundmotorn är i det flesta fall samma vare sig man väljer VP eller Mercruiser.
Jag satt in en 5 liters MPI med alfadrev för snart 2 år sedan och är mycket nöjd.
jonas

2008-02-29 17:44

Jonas Eriksson Björling
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin

VP kan nog på sikt va ett tryggt val,dDe fins ju även rätt mycket beg att köpa vid ev haveri. Sen är de ju frågan om du vill ha PT eller ej ?Bara ett fåtal 280 har det medans alla 290 har pt.
duopropp är riktigt trevligt ,går rakt och fint i låg fart och bra grepp och fart annars.
Lycka till / Per
Åkte själv v8 +280dp tidigare, mycket nöjad ,saknade dock pt.

2008-03-01 10:29

Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Akkurat innstallert 6,2 merc, med bravo drev. Den gamle innstallasjonen var merc v8 5,l. original.etter 28 år ble det skiftet ut
Dette sier en del om Mercruiser. Jeg er imponert. Joda, det er lettere å skifte belger på Volvo, men de må skiftes mye oftere. Vi prøvde duoprop, men falt ned på singel. Toppfarten ble litt høyere, men cruise farten var den samme. Aksellerasjonen litt bedre med duo. Når man så har hydraulisk styring, så går båten rett på sakte fart, med trimplanene nede.
Thomas

2008-03-02 09:32

Thomas Jacobsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies