!
Hej.
Der er netop udkommet et nyt nummer af Bådmagasinet Motor, hvor diesel testes mod benzin, interessant og relevant læsning for Coronetejere der står overfor motorbytte, og måske kan mange myter hermed manes i jorden. Endvidere skal bemærkes, at de testede dieselmotorer fra Volvo ikke er de mest moderne og mindst støjende man kan få i dag.
Hilsen
Peter
ja men der stå også at hvis man sejler 1000 sømil pr. år så vare det mindst 10 år før merprisen på en diesel motor er tjent hjem!
De 2 Volvo Penta motorer der indgår i testen er KAD 300 og D6-310. KAD 300 er jo kun en videreudvikling af den gamle grundmotor på 3,6 L der som bekendt er videreudviklet og moderniseret et antal gange gennem mange år. VP D6-310 motoren på 5.5 L er derimod en af de senest udviklede fra Volvo Penta og er en fuldt moderne dieselmotor der iøvrigt ved testen havde det laveste støjniveau af alle de testede motorer. Kun i tomgang lå den 1 til 2 db over de andre testede motorer. Mvh Finn 1786.
2008-04-09 16:01
Finn Lindblad Jensen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Tenk igjennom deleprisen. prisen på service, ombygging av bedd og sikkert enda mer.
Jeg er lykkelig med min bensinmotor, men så har jeg da også en liten båt.
Mvh
Thomas
2008-04-09 18:42
Thomas Jacobsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Morten.
Ti år til forrentning af investeret kapital er da ikke så dårligt ?? Så får du oven i købet alle fordelene, plus meget højere gensalgsværdi Du skåner også miljøet, ved kun at bruge halvt så meget brændstof. Hej Thomas: Hvorfor tror du at diesel er dyrere at servicere end benzin ?? Endnu en myte -tværtimod - moderne dieselmotorer er næsten servicefrie, de har endvidere meget længere levetid end en benzin. Moderne diesler er næsten servicefrie.
Hilsen Peter
Øh, jo Peter - ti år nominell payback på investering er meget dårlig... Som et økonomisk regnestykke holder det ikke vann - her må andre faktorer eventuelt vektlegges.
Helt OK å kjøpe båt med dieselmotor eller bytte til diesel når motorene likevel må skiftes ut. Men å bytte en velfungerende bensinmotor med en dieselmotor - det er ikke noe sjakktrekk..
2008-04-09 23:03
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei, Peter
Ang servicering av moderne dieseler.
Ingen vet hvordan de står seg over tid. det er ingen som har rukket å bli gamle.
Her finnes selvfølgelig store forskjeller. Volvo sin D6, ville jeg ikke ture å innstallere. Det er noen og tredve motorer som har havarert her i Norge. Volvo vet hva som skjer, men de skjønner ikke årsaken. De har startet et eget team med arbeidssted her i landet for å søke årsak. Så,- dette med moderne dieseler sin holdbaret må vi nok vente noen år med å aplaudere.
Mvh Thomas
2008-04-10 20:14
Thomas Jacobsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej !
En inte alldeles oväsentlig orsakt till byte av motor / bränsle kan ju vara säkerheten. Att ha 2-500 l bensin ombord är ju inte helt komfortabelt. Bensin är ju som bekant mera eldfängt än diesel. Diesel är inte ofarligt, men i förhållande till bensin mera säkert. Om man dessutom har en dieselvärmare ombord krävs färre bränsletyper i båten.
Ovan orsaker kanske inte är avgörande skäl för ett motorbyte som tar 10 år att nå break even på, men iallafall något att ha i bakhuvudet.
MVH
Thomas J
Hej
jag har också funderat på att köpa diesel vid nästa byte; fördelar: mindre bränsleförbrukning dvs längre körsträcka på given volym, mindre brandfara, men driftsäkrare... vet inte, mina bensinare har fungerat utmärkt med regelbundet underhåll. Betr slitaget är det starkt beroende på belastning och varvtal, med moderna dieslar har man ofta kolvhastigheter på 12 m/s vilket är rel högt. Det är lätt att glömma att "gamla" dieslar ofta belastades till 2-3000 varv/min mot moderna motorer upp till 4000. Då blir inte livslängden så stor. Gamla bensinare med varvtal i samma område håller också länge.
Men mindre förbrukning är ett tungt argument ändå.
Min erfarenhet säger att det inte går att göra en helt riktig jämförelse hur det ekonomiska läget blir med bensin kontra diesel. Båtens värde på begagnat marknaden är klart högre med diesel än med bensinare, men hur mycket högre vet man aldrig. Nu går det faktiskt att hitta dieslar som inte kräver stora ombyggnader av båten och som dessutom inte är tyngre än bensinare, dock är dom lite dyrare än bensinare. Jag gissar att många gamla dubbelmontage med 4cyl bensinare skulle kunna ersättas av en modern diesel som inte behöver vara jättestor för att klara samma jobb. Då blir driftsekonomin bättre dessutom.
2008-04-11 07:45
Alvar Möller
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei alle !
Dette er en meget interessant diskusjon. Jeg valgte bensin (v.p. 5,0 Gxi, dps-F3) i min Cabin 24, p.g.a. at jeg regnet meg frem til nesten 15 års bruk før inntjening med mitt bruk, også er det jo en liten båt...
Men:
Er det noen som har noen kunnskaper om accellerasjonen på bensin kontra diesel ? Min båt har en fantastisk accellerasjon gjennom hele fartsregisteret, og den "hopper" opp i plan.
Jeg syns det har en del å si !
Vennlig hilsen
Morten
Din fråga är svår att svara på Morten eftersom den förutsätter två likadana båtar försedda med lika stora motorer men en diesel och en bensinare. Men en modern diesel med commonrail insprutning har ett arbetssätt som påminner mycket om en bensinare, dom är inte som gamla tiders dieslar som ju kan upplevas lite som en "gummisnodd" vid gaspådrag. Om du provkör en modern dieselbil och en bensinare så får du en viss känsla för hur en modern diesel beter sig.
2008-04-11 09:06
Alvar Möller
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jag vill bara säga att säkerheten var avgörande för mitt val. Efter en total renovering av båten, inklusive motorer och bränsleledningar, fick jag brand i maskinerna. Man är inte så kaxig när man står på 200 pannor bensin och ser lågor slå upp från motorrummet. Jag lyckades släcka med en jävla massa pulver. Alternativet var sedan att endera sätta in två nya, renoverade, bensinare eller byta till disel. För mig var valet enkelt. 41:an kostade då 160.00 inkl. 290 dpdrev. Jag funderade aldrig på det ekonomiska. För mig var det färdigåkt med bensin. Jag kan bara säga att jag inte ångrat mig. 41:an har varit och är en kanonmotor som passar 26:an perfekt. Det är möjligt att jag är lite nojjig och att säkerheten är väl så god med bensinare, men för mig så känns det rent subjektivt bra med disel.
Hej
Efter att ha ägt 4 amerikanska båtar med bensinare så var jag rejält trött på att dom alltid krånglade. Jag håller inte riktigt med om att V8:a bensinare är så pålitliga som alla påstår. Det var till och med så att jag hade problem med en nästan ny Mercruiser 496 som gått 120 timmar. Läckande sötvattenkylning, Trasiga givare till elektroniken, havererade tändstift, felmeddelande i databoxen osv. Visserligen inget motorhaveri men en nog så strulig säsong. I de andra båtarna drog topparna på V8 an dom gick varma, 2 säsonger förstörda pga motorras på renoverade motorer. Dessutom så drog båtarna aldrig mindre än 3 liter per distans och de glädjesiffror på bensinförbrukning som vissa lockar med i saluannonser stämmer inte överens med verkligheten . När jag sen bytte till min 26 Family så var valet klart. Ingen mer bensinare. Jag har som Ulf en 26F med en AQAD 41.a med 290DP drev. Den är från 1989 och har inte gått mer än 500 timmar. Jag är hur nöjd som helt. Pålitlig arbetshäst och jag har lärt mig att lita på den på ett helt annat sätt än mina bensinmotorer som alltid kändes opålitliga. Självklart slits all kringutrustning på en diesel också. När man kört både diesel och bensin så tycker jag att en diesel helt enkelt passar bättre i en båt pga belastningen och det sättet man kör på . I mindre båtar är en bensinare helt OK men i större eller tyngre båtar så har jag inte mycket till övers för bensinare, och dubbla bensinare drar ju rejäla mängder bensin och det är miljömässigt inte OK tycker jag. 5-6 liter per distans är ju som att en bil skulle dra 25 liter milen!!!! Vem skulle köpa och köra den? Ingen tror jag. Sen är det ju så att jag tog ju inte hela smällen med investering och montering utan köpte min båt till ett bra pris och fick dieselmotorn från start. Jag tror att det är lika mycket känslan av trygghet som det är priset som avgör om det skall vara diesel eller bensin och allt jag skriver är mina egna tankar och åsikter från det jag varit med om.
Snart sjösättning!!!!!!!
2008-04-11 13:09
Johan Hammarström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej. Jag har lite samma känsla som johan och ändå hade jag bara en 21dc med v8.Bytte till en 27sf med 2 dieslar seg kanske men väldigt trygg.Jag planerar ett motorbyte om några år och då blir det en cummins 5,9 td.Den fins i många olika efäkter allt fr 160 till 500+ och den är stabil som en bunker.
sitter bla i yrkesbåtar,grävmaskiner,dodge pickuper,etc,etc .Jag skulle tro att det är en av värdens stabilaste dieslar.
Då blir det ett enkelmontage med denna pärla/Per
2008-04-11 21:00
Per Åkerström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Har hatt i min Coronet Oceanfarer 32 to stk 41 motorer fart 37-38 knop byttet til kad 42 fart 26,7 cruise 24,5 behagelig lett adkomst til motor bare halve servicedele omkostninger.Selvfølgelig ville en litt større motor være enda bedre.Ikke Volvo foreløpig ,men Cummingsdieselen på 350 drømmemotor for Oceanfarer. gunnar
2008-04-15 08:52
Gunnar Meldahl olsen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Mycket intressant diskussion. Har själv en -97 260 HP V8 i en DC21. Den drar knappa 1,3l/nm i marschfart med nuvarande VP280 SP drev. Till denna säsong blir det 290DP med stålprop och jag hoppas klippa typ 10% i förbrukning. Varför berättar jag detta? Jo, en annan jag känner petade i en diesel VP D3:a förra året i en 21DC. Den drar 0,6l/nm i samma fart som min V8...
Jag tänker inte byta ut min motor, men när det är dags att byta om 10 år (sjövattenkyld) blir det en dieselmotor som jag kör på biodiesel. Ren skärgård = rent samvete.
Att mäta förbrukning i en speciell fart kräver ju flödesmätare och det har inte jag i min 32:a, men min snittföbrukning med mina Lombardini dieslar blev 0,8/nm per motor förra säsongen, tidigare ägare hade en snittförbrukning på ca 1,5l/nm per motor, då satt det två st AQ170, men jag gissar att en modern bensinare är snålare än dessa gamla hyvelbänkar.
2008-04-18 09:36
Alvar Möller
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.