!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Felvisning plotter

Har införskaffat en ny plotter. Valde en Raymarine då jag läst mycket gott om den i diverse båttidningar. Den använder sig av Navionics kort , samma som tex Geonav och Furunoplottrar.

Den är mycket riktigt väldigt användarvänlig och tydlig i bild mm.
Men den har ett stort fel. Den visar ca 50 m fel i min hemmahamn som är Karlslund ut mot Dalarö(Sthlm). Har varit i kontakt med ett flertal tekniker på Navship(agent för Raymarine) som alla hävdar att kortet är felscannat just i min hemma hamn. Denna felscanning kan också finnas på fler ställen förstås.
Dock hade jag väl aldrig märkt det om jag legat 50m fel på en stor fjärd.
Jag tycker det är lite småskumt att ett så pass stort fel inte tidigare uppmärksammats av andra båtägare på Karlslund(ca1300 båtar) och anmälts till Navship.
Min fråga är egentligen om ni har egna erfarenheter av så pass stora fel på så kända platser?

Navship menar att 50 m fel är acceptabelt på en plats som inte är farled.Jag tycker själv att det låter rätt konstigt.Det finns ju nu delar av sjökortet som uttalat är otillräckligt i detalj.
Kortet över Karlslund är ett specialkort och har både gästplatser och bensinmack.

2008-05-27 22:29

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Hej Bo
du kan säkert hitta fler paltser i skärgården där det finns en lika stor och kanske större felvisning. Ett -av flera- är att sjökorten inte är framställda med vår nuvarande kartvärld som ännu ej är helt GPS-koordinerad. Dvs det finns fel i de sjömätningar som gjordes på 1800 talet med dåvarande teknik. Korten har sedan scannats rakt över till de nuvarande elektroniska korten. Beroende på hur väl man kunde triangulera på olika platser blev noggrannheten mer eller mindre bra. Det finns många artiklar i området att läsa, de flesta båttidningar har någon gång skrivit om detta fel i det moderna GPS korten. Marinen och kustbevakning rek. 70 m (!) marginal vid navigering i vatten man inte känner till. Kustbevakningen kräver dessutom att båt som framföres med elektroniska navigationssystem skall ha två personer "på bryggan" medan fartyg vilka navigeras med kort och personlig kännedom om farvattnen kan framföras med en person på bryggan, tänkvärt! Noggrannheten kan också på väl kartograferade områden och i farleder säkert vara mycket god men det vet man inte som "normalkonsument". Navship har nog rätt.

2008-05-28 07:42

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Kolla om du fått den senaste mjukvaran och de senaset kartorna. Sedan 2006 finns tex Hydrographicas digitala GPS-baserade sjökort i bla Navship har jag för mej. Läs mer om sjökorten och deras historiska svagheter på bif länk
(mvh Clas B
http://www.hydrographica.se/

2008-05-28 12:24

Clas Barkman
Medlem
21 Daycruiser

Var ute på en tur idag och tog lite olika positioner på prickar och fasta punkter (utanför Karlslund förstås)och jämförde med papperskort och de stämde väldigt väl. Glädjande. Prickar kan ju förstås också röra på sig av en mängd olika orsaker.
Navship har säkerligen rätt och det är ju egentligen inte så konstigt att fel uppkommer vid scanning från stundom rätt så inexakta papperskort till kort i elektronisk form.
Det är nog bara att hoppas på att inrapporterade fel scannas in rätt vid nästa upplaga av korten.
Sedan är det väl en annan sak att konsumenter invaggas i en tro att GPS-plottrar är mycket mer exakta en vad de är.
Papperskorten kommer nog att behövas ett tag till.
Tack för tipsen på läsning.

2008-05-28 20:37

Bo Ekström
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies