!
Har en längre tid nu försökt lista ut varför det kommer in luft i mitt bränslesystem. När jag kopplar bort alla slangar från tanken (sugrör samt dieselretur) och kör motorn direkt från en 5-litersdunk (bägge slangar nedtryckta i dunken) går motorn perfekt. När jag kopplar in motorn på tanken igen drar det in luft någonstans.
Tanken satt i när jag köpte båten och servade då 2 st B20 bensinare, men jag har nu bytt till en AD41B. Jag har noterat att sugröret som går ned i tanken är ovanligt brett, nästan 20mm i diameter. Kan detta vara en orsak, dvs att det inte är tillräckligt vacuum för att hålla kvar dieselpelaren i röret när det är så tjockt och att det därför drar in luft bakvägen på låga varv (och när motorn är avstängd)? Fråga mig inte var det drar in luft, det läcker inte utr någon diesel någonstans när motorn är igång vilket det ju borde göra om det kan komma in luft?
Alltså: Kan tjockleken på sugröret ha betydelse?
2008-07-02 12:41
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hei Zackarias,
Jeg hadde et tilsvarende problem med en luftlekkasje som var vanskelig å finne. Det viste seg at sugerøret hadde rustet INNE I tanken. Mao små rusthull som var umulige å se uten å demontere tank/sugerør. Rust inne i tanken er ikke helt uvanlig - kondens og jerndetaljer gir god grobunn for rust.
Har du sjekket om du har problemet med luftlekkasje når tanken er helt full også?
For øvrig er jeg enig i at 20mm høres mye ut, men jeg vet ikke hvor grensen går før diameteren blir for stor til å oppnå nødvendig vakum.
Hilsen Lars
2008-07-02 13:11
Lars Myren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Sugröret är i rostfritt och är integrerat i tanken, dvs röret är fastsvetsat i tanken och har en invändig gänga högst upp så att man kan dra fast nipplar etc.
Jag har svårt att tro att det skulle vara rostskadat (ca 2-3mm godstjocklek), men man vet ju aldrig...
2008-07-02 13:28
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Rördiametern har inget att göra med möjligheten att få undertryck(=vacuum) dvs sugverkan. Det har betydelse endast i så mån att mer luft måste sugas ur innan bränsle kommer. Har du slang från tanken kan den vara trasig (=små sprickor i gummit) utan att det syns eller läcker men ger upphov till luftinträngning och därmed upphäves sugeffekten. Gummit kan torka på några år så även till synes "nya" slangar kan behöva bytas.
Alla slangar är nya.
2008-07-02 13:30
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Z
om du inte redan har satt in en gummiboll på bränsleslangen tycker jag du ska göra detta (se Coronet News förra eller förrförra numret). Med denna boll blir det hur enkelt som helst att lufta systemet (istället för den idiotiska membrampumpen på motorn). Möjligen skulle du också kunna avslöja läckan genom att pressa på bollen (övertryck) och se om/var det sipprar ut dieselbränsle.
Funderade på det, men tänkte att det bara skulle bli en ytterligare källa till problem... :-)
2008-07-02 14:27
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Kan konstatera att när jag kopplat förbi det breda sugröret samt div slangkopplingar, dvs jag har temporärt dragit ned slangen från bränslefiltret hela vägen ned i botten (nästan) på tanken så funkar allt som det ska. Vissrligen en temporärlösning, men det får funka till hösten. Tack för alla tips!
2008-07-03 21:29
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Zackarius...lite nyfiken på hur din motor reagerar när det kommer luft in?
Med tanke på mina problem så kanske det är just detta som är felet i mitt fall också.
2008-07-04 14:57
Ulf Orréus
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Min motor tvärdog. Sedan var det luftning på bränslefilter följt av samtliga spridare som gällde. Lite stökigt att pyssla med samtidigt som man håller på att lägga till...
2008-07-04 15:00
Zackarias (webm.)
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej Zackarias, det är möjligt att din nuvarande förbi-koppling gör att mitt inlägg är helt uteslutet, men hursomhelst hade jag ett liknande fel på min 27a, ett av bränslefiltren (typen med glas-behållare mellan bottenstycke och filter) läckte i gummitätningen, det läckte inte ut en droppe bensin... men det sög in luft i stället för att suga upp bensin från tanken. Det gorde att när soppan i filtret var slut blev det stopp. Ev. kan du ha denna denna typ av läcka någonstans på vägen
/G..
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.