!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Plexiglas i udluftning dc21

Hvordan udskiftes 8mm plexiglas i udluftning?
Skal det eksisterende ødelægges for at demontere? Det nye monteres med stifter gennem de 2 små huller?

Hvordan laver man det tynde buede stykke?
Kan man lave det selv ved at opvarme plexiglasset, og evt hvordan?

2017-11-26 12:41

Benjamin Engel
Medlem
21 Daycruiser

Också nyfiken på detta. Har ramar som funkar, men glasen är helt krackelerade och ett har spräckts och lossnat. Kan man ta hjälp av en glasmästare och få det fixat? Nån som prövat?

2017-11-26 13:49

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Tillverkaren av dessa ventiler finns fortfarande kvar. Dock har man ändrat utseendet litegrann och förbättrat tätningen. Den svarta tunna gummitätningen som var original och som de flesta tappat bort för längesedan är ersatt med en grövre transparent som sitter mellan glasen. Tyvärr går det inte att köpa nya glas och ersätta de gamla med då dessa inte passar i de gamla ringarna. I webbshoppen finns de nya ventilerna kompletta med de nya glasen. Dessa glas går att köpa separat om man behöver i framtiden. Tillverkaren hävdar dock att de nya glasen håller längre än de ursprungliga som bara håller i drygt 40 år ; )

Att låta en glasmästare tillverka nya konkava/konvexa glas samt tillverka nya gummipackningar blir nog ganska dyrt gissar jag.

2017-11-29 08:45

Fredrik Stenhög (Ordf)
Medlem och ordinarie styrelseledamot
30 Oceanfarer
Okänt

Jeg har bestilt både 8mm og 2mm lexan/polycarbonat.

De bør begge kunne laves selv med stiksav, overfræser, model og varmepistol!

2017-12-02 19:17

Benjamin Engel
Medlem
21 Daycruiser

Virker jo helt idiotisk at købe 2 nye til 2600,- svenske kroner, når jeg blot skal have nye "glas"...

2017-12-02 19:42

Benjamin Engel
Medlem
21 Daycruiser

Lyfter den här tråden igen. Kan bekräfta att det blir dyrare att få glasen gjorda, än att köpa hela ventilerna här i shoppen, för jag har prövat. Men jag har en fundering - det talas om ett tunt, konvext/konkavt glas. Jag har bara två helt plana som är lite olika tjocka med urfräsningar i mitten och längs kanterna. Finns det olika varianter på olika årsmodeller?

2018-06-08 08:10

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

Man kan sagtens lave det selv, det har kostet mig ca 400kr i alt, og så har jeg stadig de originale fra 1966! Det er fint....
Heldigvis havde jeg de gamle, som jeg kunne lave de nye efter, ellers bliver det mere tidskrævende.
Lavede model til at presse ned med over de originale, samtidig med varme fra varmepistol. De er presset i overstørrelse, og efterfølgende rettet til med overfræser.
De store 8mm er blot fræset med overfræser, det er jo let når man skal bruge et centerhul alligevel.
Jeg valgte røgfarvet i 8mm, og klart i 2mm.
Skal nok poste billeder når jeg er færdig, men er igang med total renovering, så jeg laver nødvendigvis ikke delene helt færdige....

2018-06-08 17:50

Benjamin Engel
Medlem
21 Daycruiser

Laver mine poleret messing.
Her prøvemonteret med røgfarvet glas.

2018-06-08 17:52

Benjamin Engel
Medlem
21 Daycruiser

För att besvara Mats K's fråga.
Det tjocka glaset sitter överst med en skruv mitt i. Detta tjocka glaset är monterat i ramen med två stift. På undersidan, ned mot ruffen sitter det ytterligare ett glas (plexi) som är konvext (nedåt). Detta tunna glas har även det ett hål i mitten och är monterat på den skruv som kommer från det övre, tjocka glaset. Med hjälp av en lättrad mutter kan det tunna glaset sänkas ner och det låser således ventilen i stängt läge. (Jag tror att det är tanken med konstruktionen) Jag har tagit bort mina tunna glas, bara knöligt att öppna o stänga. Jag ser inget behov av att kunna låsa dem. Se bif. bild där det tunna glaset är borttaget.
MVH
Johan

2018-06-11 17:30

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Tack för svar, Johan. Jag har också ett tjockare, övre glas och ett tunnare, undre. Skillnaden är bara att inget av dem är konvext - båda är helt plana. Mellan glasen, i en urfräsning i kanten, sitter en gummilist. Skruven trycker ihop eller släpper isär glasen.

2018-06-11 22:10

Mats Kihlberg
Medlem
21 Daycruiser

OK, då är nog en förbättring av vädertätningen gjord. Fast båten får nog ligga utan kapell i ösregn om det ska kunna komma vatten på ventilerna :)

2018-06-17 09:55

Johan Arvidsson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2024 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies