!

Coronet Yacht Club

Log in

Log in

Forgot your password?

Remain logged in

Coronet forum

« Back

Coronet 26 Family på öppet hav

Hej, jag har fastnat för Coronet 26 Familys kabin- och däcksutrymme tillsammans med dess låga höjd (klarar alla kanaler). Vi har idag mycket glädje av en 5 m kabinbåt, men när man blir några stycken vuxna och barn, krymper båten snabbt :) Det vore även trevligt med en uppvärmd förarkabin vår och höst. Något mer vi söker är en båt med goda och säkra sjöegenskaper på öppet hav, som även klarar dåligt väder. Vi tänker färder över Östersjön, och kanske även Nordsjön och Island i en framtid. Båten ska klara minst 6 vuxna med tillhörande långfärdspackning.

- Jag undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter hur en 26 Family går i sjögång på öppet hav? Marschfart? Båten tillverkades väl innan CE-märkningens tid, men i CE-termer är vi ute efter en klass B-båt.

- Vilka uppgifter finns om max antal personer/maxlast?

- Vad krävs för motoreffekt/drev/antal motorer för att båten ska plana fint även med maxlast? Hur fort går båten då? Bränsleförbrukning?

Jag tar även tacksamt emot rekommendationer på andra båtar som uppfyller vårt behov.

Mvh Daniel

2020-10-10 18:47

Daniel Ottosson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

När 24an förlängdes och blev 26 så fick den mindre V-botten i aktern så lättare upp i planing och lägre minsta planingshastighet.
Om detta påverkar sjöegenskaperna i grov sjö på märkbart sätt vet jag inte.

Spontant låter 26 fot lite för de äventyr ni planerar men allt handlar om skick på mtrl och skeppare/besättning.

Vi får hoppas att några med erfarenhet av båttypen delar info.

2020-10-12 11:29

Stefan Elfström
Medlem
24 De Luxe/24 Cabin
32 Oceanfarer

En fråga, vad gäller för den önskade klassningen för nya båtar. Det borde ju gå att lista ut vilka krav som båten klarar respektive inte. Kritiska punkter kan vara rutinfästning, storlek på rutor, samt ytor (tex akterdäck) som kan bli översköljda och som saknar tillräcklig avrinning. Det finns säkert fler aspekter, vore kul att höra om någon vet.

2020-10-12 14:20

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Tack Stefan och Jan för svaren!

Jag har kollat lite mer på vilka båttyper som är B-klassade (vind 17-20 m/s, våghöjd 4 m, offshore) och ser att de är en storlek större än 26an. Tänker att den i vart fall ska kunna gå till Åland och Gotland kortaste vägen över öppet hav. Hittade en bra storleksjämförelse i webarkivet mellan Coronet-båtarna:

https://www.archive.coronet.nu/hires/index.php?ID=8844

Vad jag ser är 26an trea från höger. Kanske först är femte båten (modell?) som är avsedd för färder på öppet hav (B-klass) och kanske bara 44:an längst till vänster som är oceangående (A-klass).

Coronet 26 Family verkar vara en C-klassbåt (vind 11-14 m/s, våg 2 m, kustfarvatten).

Vad jag läst så kan 26an upplevas som stampig i krabb sjö. Dykarna.nu definierar krabb sjö som: ”kort, toppig sjö som orsakar problem för mindre båtar. Exempelvis Östersjön är känd för att ha relativt krabbig sjö pga av de relativt korta avstånden som gör att långa och korta vågor inte hinner separera sig.”

Angående CE-märkning finns Transportstyrelsens och finska Trafiksäkerhetsverkets CE-handbok på 182 sidor :) Kraven delas in i arrangemang och utrustning, installationer, skrovstyrka, stabilitet och flytbarhet, styrning och sikt, samt komponenter. Finns på:

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf

På sidorna 141-143 ser det ut att finnas en sammanfattning av krav för bl.a. fribordshöjd och krängningsvinkel. För en klass B-båt sägs att fribordet ska vara större än 40 cm och minst båtens längd delat med 17. I 26ans fall skulle det innebära minst 47 cm och det bedömer jag att den klarar. Men som sagt för övrigt lär inte 26an vara avsedd för längre turer på öppet hav.

2020-10-12 21:11

Daniel Ottosson
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Betänk följande oavsett matematiska uträkningar , och liknande , har befälhavaren det övergripande ansvaret , man ställer inte obefaren jungman till rors i vilket väder som helst , i fritidsbåtar är rutinfästningar oftast den svagaste punkten , 26 an tål en hel del , man må ändå anpassa vägval och fart, cm hit och dit kan man glömma det finns passager runt våra kuster där det är ytters olämpligt gå i 10 M/S …….

2020-10-14 09:56

Lars-Göran Karlsson
Medlem
31 Aft Cabin

Daniel!
Erfarenheten säger att för Nordsjön och turer utanför Östersjön krävs erfarenhet
och lite större båtar.
Alla motorbåtar är beroende av sin motor/
motorer för att vara manöverbara inomskärs som
utomskärs. A-oceanklassning får i regel endast segelbåtar. Beroende på bla. rätande momentet. Båten kan slå runt omkull och skall därefter kunna räta upp sig.
Nästan alla större motorbåtar kan nå B klass.
Men inte A-ocean
Mkt få motorfartyg har denna klassning.
Det är främst lots o sjöräddningsfartyg för
oceangång. De är i regel helt täta o har däck men inte sittbrunnar som kan samla vatten och ta tid att tömmas.
Gotland o Åland är väl vettiga mål i rätt väder. Besättningens erfarenhet o sjövana är
ju en nog så viktig faktor.

Mvh!
Björn Agild

2020-10-21 12:39

Björn Agild
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret



(Enter the four digits above)

Please note that the Coronet forum is not intended for buy/sell ads. Please refer to the Buy & Sell marketplace section. Posts that do not belong in the forum will be removed without notice.

Desktop layout

© Copyright 2020 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Disclaimer | About Coronet Yacht Club | About cookies