!

Coronet Yacht Club

Log in

Log in

Forgot your password?

Remain logged in

Coronet forum

« Back

Ny motor till Coronet 21 DC

Hej,
Jag har nyligen köpte en 21 DC med skrovnummer 1442111 från 1971.

Idag finns en VP 5,7 GSIC från år 2000 installerad.
Tydligen har den gamla ägaren (död) haft en hel del problem med motorn.

Jag tänker mig en ny diesel samt nytt drev.
Har redan köpt en ny tank med retur på.
Vill kunna toppa i ca 40 - 45 knop.

Mycket tacksam för tips och idéer på vad jag skall välja.

Mvh
Mikael

2021-10-18 19:11

Mikael Lindqvist
Medlem
21 Daycruiser

Köp ingen diesel till en 21:a. Den blir för tung. Min son har en ny V8 Volvo på 300 hkr. Toppar ca 48 knop. Marschfart 30-35, drar under litern/sist.

2021-10-19 14:40

Lennart Eriksson
Medlem och ordinarie styrelseledamot
26 Family

Beträffande vikten numer finns flera dieselalternativ i ungefär samma vikt som V8. Sedan finns andra argument för och emot diesel resp. bensin....

2021-10-19 17:45

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Här är tre länkar till diskussioner och råd angående motorbyte. Om du vill toppa 45 knop är det nog bara V8 300hk som gäller eller V6 280. Precis som Lennart E. har jag en VP V8-300 och enligt flödesmätaren drar den mellan 1-1,3 l/M i farter på 25 - 30 knop och 3-4 personer ombord. Om du har tid och ork kanske du vill göra nya diagram liknande de som du hittar i ett par av mina inlägg. Och glöm inte det härliga ljudet i en amerikansk V8:a....

https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=19301&kw=Motor%20till%2021

2021-10-19 18:17

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

En till

https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=20277&kw=motorbyte

2021-10-19 18:18

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Och nummer tre:

https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=23179&kw=Motor

2021-10-19 18:19

Jan Cappelen-Smith
Medlem
21 Sunrunner

Bensin V8 eller V6 alla dagar i veckan.
Men frågan är, vad har du och tidigare ägare haft för problem med motorn? Inger som du tror går att fixa? Dessa maskiner är rätt simla och är den okej mekaniskt så tycker jag det kan vara en god idé att gå igenom den.

2021-10-19 22:09

Johan Doe

Kolla din ”gamla” motor som någon skrev först, det kan bli billigare o enklare. Bensin v6-V8 är billigare att köpa o köra med än diesel på en 21:a.

2021-10-21 09:24

Lennart

Stort TACK för alla kommentarer.

Jag har läst allt och har ändrat mig till bensin istället för diesel. Har även pratat med några leverantörer.
Väntar nu på lite priser.

2021-10-21 19:44

Mikael Lindqvist
Medlem
21 Daycruiser

Du får hemskt gärna dela med dig av kostnader osv när du får info från leverantörerna.

Letar du komplett drivlinan inkl skölden också?

Sitter nämligen i samma sits.

2021-10-21 21:38

Philip
Medlem
21 Daycruiser

Måske jeg kunne være interesseret i din gamle motor..? Hvis du vælger at skifte til en nyere..:-)

2021-10-21 22:01

Christian Fuglsang Ulka
Medlem
21 Daycruiser

Nu är det så att en diesel har väldigt många fler drifttimmar i sig än en bensin motor.
Generellt kan man säga att en bensin har lite drygt 1000 timmar (men dom blir bättre ju modernare dom är) medan en diesel har mer än 5000 timmar. Så om man ska behålla båten länge och köra mycket är en diesel att föredra. Mercruisers 3,0 tdi med typ samma vikt som bensin V6 fast med lite mer effekt och högre vrid.
Sen i dessa tider... finns det fler syntetiska ersättnings bränslen för diesel än bensin och dom är lättare att få tag på när nu de fossila bränslena ska försvinna.
Men det är min åsikt.
Mikael valet är ditt men glöm inte bort diesel alternativet.

2021-10-23 23:49

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Tack Sebastian och alla andra.
Jag skall verkligen jämföra och redovisa resultatet här.
Min nuvarande motor och drev kommer man kunna köpa.

En gammal vän som köpte den direkt från varvet 1971 och har behållit den till sin död i vintras.
Legat i varmhall de senaste 10 åren. Men sjösattes och kördes i fyra veckor förra sommaren.
Väntar fortfarande på offerter...

2021-10-24 21:19

Mikael Lindqvist

Såg detta på blocket.
Diemmax lättviktsmotor baserad på BMW - Byt din smallblock https://www.blocket.se/vi/99196602.htm

2021-11-05 11:36

Sebastian Thorelli
Medlem
350 Daycruiser

Hej,
Diesel eller bensin?
En liten varning för turbomatade högeffekts (och ofta högvars), lätta (ofta aluminiumblock) och liten slagvolyms diesel motorer.
Jag hade en 2,5 l WV turbodiesel i min Playmate, funkade fint tills den skar (1000 timmar), estimerade reservdelskostnader utan arbete; 20 000 euro.
Motorn var planerad för marinbruk av WV, samma motor fungerar felfritt i en paketbil mer än 500 000 km. Men i en bil har man växlar och kör sällan på topp-varv, och dessutom ändrar varven mest hela tiden. I en båt, som en 21 kör man lätt över 3000 i långa stunder i sträck. Och min motor klarade inte av det. Jag har hört att motsvarande problem har förekommit med VP:s lätta dieslar.
För mig var det billigare, än att reparera, att byta motor och drev, har nu VP 4,2 med dp. Playmaten toppar 46+. Och går mycket behagligare i alla lägen.
21 dc har lite annan viktfördelning så det är svårt att säga vad är optimalt. Sen åtminstone här i Finland kostar bensinoch diesel ungefär det samma, och moderna bensinmotorers förbrukning är ganska låg. Så om man inte kör mer än 200 timmar/år är diesel svår att försvara.
(Jag hade diesel från början eftersom man då fick köra med lätt brännolja (skattefri diesel) a. 0,2 euro/liter)

Hälsningar,
Martin Weckman
Iorek, 21 playmate

2021-11-05 16:04

Martin Weckman

hej

2021-11-07 10:36

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Har problem att publicera..

2021-11-09 14:24

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Prövar. Martin, dina reservdelskostnader verkar väldigt höga, är de riktiga? Beträffande dina tankar om högvarvsdieslar har viss relevans. Man kan ej köra mer än c:a 80% av max i kontinuerlig drift. Dvs de flesta bör ej köras över 3000 rpm. Något att tänka på vid val av motor

2021-11-09 14:30

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Tittade på vw Marine, den motor du hade specades till c:a 200 hkr vid maxvarvtal, eller? Om man lastar båten kommer den nog att ligga nära max om den skall upp i fart, dvs längre drifttid blev för mycket. Min Mercruiser 200/2,8 klarar endast 8% av drifttid vid maxeffekt, vilket inte är så mycket, din motor har nog liknande driftvillkor. Samma motor för kontinuerlig drift anges till 160, istället för 200. Med rätt drift håller dissar bra.

2021-11-09 14:42

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Hej,
Jan du rätt i mycket.
Prisbilden då var från verkstaden, och torde stämma (3 cyl. skurna, av vilken en smultit fast i blocket, topplocket i klyv och alla ventilstyrmekanismer böjda/brutna). Dvs delarna i praktiken är en ny motor.
Jag har inget mot dieslar, tvärtom, rätt använda håller dom ”i evighet”. Men min poäng var att skaffar man diesel till en båt som en 21, med vilken många gärna kör ganska fort (min åsikt är att ideal marschfart är 30-35 knop, då går åtminstone min playmate som skönast) så skall man skaffa en så stor (och tyvärr ofta tung) motor att man får önskad fart på ganska låga varv.

Martin
Iorek, 21 playmate

2021-11-09 15:07

Martin Weckman

Jag kan bara hålla med Martin i frågan.
En såpass liten båt som 21a väger inte tillräckligt och körs inte tillräckligt för att motivera diesel på annat sätt än att det är ett "säkrare" bränsle i båtar, men se till att ha koll på slangar och slanganslutningar så att det inte läcker bränsle så är det inte ett argument längre.
Man behöver nog komma över minst 3ton och 26-28 fot för att börja vinna något på det.
Jag har en 26' ca 3t båt med en 41p, jag ville egentligen ha en bensinare men detta exemplar var så fint att jag fick gilla läget med diesel.
Denna båt har under sommaren dragit 1.3L/distans, spritt på 800 distans i varierande hastighet, ganska normalt för storlek och fart. Samma modell med en V8 271C (förgasare) drar i snitt 1.9L/distans enligt en vän som har denna, dvs jag har sparat 0,6L/distans * 800 = 480 liter bränsle, bensin och diesel kostar ungefär samma idag så vi avrundar till 20kr/L * 480L = 9600 kr på en hel säsong. På 10 år har jag med dagens pris sparat 96.000.
Tar vi då en D4 230 med DP drev som kostar listpris 464.000 och jämför med en V6 240 med DP drev som kostar 271.000 så har det på 10 år ändå kostat mig minst 97.000 mer förutsatt att besparingen är densamma mellan en D4 och en insprutad V6 motor som det är mellan min 41p och en förgasar V8, vilket jag finner osannolikt, utan differensen i förbrukning är troligen mycket mindre och besparingen likaså.
Personligen, skulle min 41p ge upp så skulle jag alla dagar i veckan stoppa i en V8-300. Mindre motor, mindre investering, mer kraft, tystare gång, mindre och simplare prylar så som turbo, insprutare, laddkylare mm som kan kosta pengar i service. Till V6/V8 maskinerna finns ju delar i mängder att tillgå utan att gå via Penta.

Detta är bara mina tankar i ämnet, rätt för mig, kanske fel för någon annan.

2021-11-10 15:31

Johan Doe

Ursäkta mig, 251.000 är det V6-240 kostar. Dvs är det minst 117.000 det kostar på 10 års tid beräknad på ovan räkneexempel.

Skulle man i mitt fall stå mellan D4-300 för 580.000 eller V8-300 för 295.000 så får jag ju nästan två st V8-300 med drev för samma pengar som en D4-300. Kan ju nästan strunta i att ens serva V8an, köpa två istället och byta när den börjar kärva så sparar man in den ökade förbrukningen i servicekostnad ;)

2021-11-10 15:38

Johan Doe



(Enter the four digits above)

Please note that the Coronet forum is not intended for buy/sell ads. Please refer to the Buy & Sell marketplace section. Posts that do not belong in the forum will be removed without notice.

Desktop layout

© Copyright 2021 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Disclaimer | About Coronet Yacht Club | About cookies